Så här gjorde jag.
Mitt behov av extraljus är egentligen obefintligt, var snarare ute efter lite mer tryck i ljustutan och hitta på något med det "onödigt" stora utrymmet bakom grillen. Överallt på nätet har "bakomgrill-belysning" sågats genom alla år jag har sneglat åt detta håll. Min förväntningar var därmed ganska låga, bra förutsättning mao. Efter att ha noggrann research hittades en lämplig kandidat att montera. Svårt att få fram mått för kinalampor. Viktigt att inte skärma av kylaren för mycket (bör klara sommarkörning), rätt placering, enkelt men robust montage samt diskret/estetiskt/stöldsäkert. Själva ljusfunktion alltså sekundär. Valet föll på dehär:
http://crazyride.se/led-arbetsbelysning ... y-48w.html
Montage, inkoppling, test, och ..... jäklar i min låda vilket tryck det blev i helljuset...! :) Och så på med grillen då bara.... oj den satt visst redan på! :D
Säkert inget märkvärdigt för extraljusproffs i mörkaste lappland, men för mig... låångt över förväntan (som visserligen var låg, men ändå). Här är lite taffliga bilder på resultatet tagna i all hast med mobilkamera. Det fanns inte tid för justering så de pekar lite vindt.
Ett slarvigt försök att fota testlysning på vägg ca 30-40m bort. Bilderna är i tur och ordning; halvljus, helljus, hel+eljus, hel+eljus(utan grill). Låst iso och vitbalans på mobilkameran, men den verkar leva som den vill ändå... Som väntat gör grillen en del på spridningen så det borde varit ännu smalare ljusbild (vet ej gradtal på dess led-armaturer). Hade varit kul och test riktiga fullsize pencilbeam, men som sagt kravspec enl ovan gick före...
Halvljus:

Helljus:

Helljus + extraljus bakom grill:

Helljus + extraljus utan grill:
Hade varit kul att se fler göra detta.
Just ja... hur montera? Jag bara gängade två hål M6 i ovankant på krockbalken, lite i klenaste laget så jag kommer nog att minst dubblera detta. Sen kommer det nog att komma in fukt/kondens och såsmåningom rost i balken pga hålen - så där behöver jag nog göra en rostskyddsinsats också. Å andra sidan kanske en ny balk inte är så dyr?