- ons 04 dec 2013, 11:26
#811344
Jag vill korrigera ett litet fel här. Bilarna med SE-paket var betydligt bättre utrustade än GL. Den hade inte alls "enklare utrustning än GLT", tvärt om. Såhär såg det ut:
Standard GL: ABS, aut. höjdjustering av främre bilbälten, bältesför-
sträckare, centrallås, del- och fällbart baksäte, höjbara
stolar, krockkudde förarplats, SIPS, ställbar ratt, trikå-
tygklädsel, varvräknare
Standard GLT: Som GL + blått band på vindruta, elspegel höger sida,
recirkulationsfunktion, trikåplyschklädsel, yttertemperatur-
mätare
Standard SE-paket: Som GL + Alu-fälgar ”Argo”, blått band vindruta, elhissar
fram och bak, elspeglar, färganpassade stötfångare och
backspeglar, trikåplyschklädsel, rails (5-d), recirkulations-
funktion, yttertemperaturmätare.
Standard GLT med GLT-paket: Som GLT + Alu-fälgar ”Cetus”, elhissar fram och bak,
elspeglar, färganpassade stötfångare och speglar, plysch-
klädsel, rails (5-d).
Motorn i GL/SE heter B5252F (140 hk) och i GLT B5254F (170 hk). Om man inte kör som en rallyförare så är B5252F bättre då den har bättre bottenvrid. Den är alltså betydligt bättre att köra i ren vardagskörning.
Den största skillnaden i förutom motorn mellan GLT och GL/SE (SE-versionen utan tillägget 2,5 före såldes bara under 1994) är att GL/SE har gamla stötfångarna och GLT/Turbo har nya stötfångarna.
Detta konto väntar på att avslutas, jag är vad man kan kalla före detta medlem. Därför är det ingen idé att försöka kontakta mig då jag inte läser vad som skrivs ändå.