Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av novis07
Tack än en gång för information.

Åter till en av mina funderingar.

Vad innebär GI/Se.Pkt? Bilen har elfönster och tiltratt, är det det som är GI/Se Pkt?
av SEpaket
Jag vill korrigera ett litet fel här. Bilarna med SE-paket var betydligt bättre utrustade än GL. Den hade inte alls "enklare utrustning än GLT", tvärt om. Såhär såg det ut:

Standard GL: ABS, aut. höjdjustering av främre bilbälten, bältesför-
sträckare, centrallås, del- och fällbart baksäte, höjbara
stolar, krockkudde förarplats, SIPS, ställbar ratt, trikå-
tygklädsel, varvräknare

Standard GLT: Som GL + blått band på vindruta, elspegel höger sida,
recirkulationsfunktion, trikåplyschklädsel, yttertemperatur-
mätare

Standard SE-paket: Som GL + Alu-fälgar ”Argo”, blått band vindruta, elhissar
fram och bak, elspeglar, färganpassade stötfångare och
backspeglar, trikåplyschklädsel, rails (5-d), recirkulations-
funktion, yttertemperaturmätare.

Standard GLT med GLT-paket: Som GLT + Alu-fälgar ”Cetus”, elhissar fram och bak,
elspeglar, färganpassade stötfångare och speglar, plysch-
klädsel, rails (5-d).

Motorn i GL/SE heter B5252F (140 hk) och i GLT B5254F (170 hk). Om man inte kör som en rallyförare så är B5252F bättre då den har bättre bottenvrid. Den är alltså betydligt bättre att köra i ren vardagskörning.

Den största skillnaden i förutom motorn mellan GLT och GL/SE (SE-versionen utan tillägget 2,5 före såldes bara under 1994) är att GL/SE har gamla stötfångarna och GLT/Turbo har nya stötfångarna.
Användarvisningsbild
av Perc
Italien hade väldigt hög skatt på bilar över två liter tidigare. Det var så illa att t.o.m Ferrari har haft ett par modeller med tvålitersmotor genom åren.

Hela modellserien av 850 såldes i italien med tvålitersversioner av de vanliga motorerna 10v, 20v och T5. Det är annars fråga om samma vanliga volvomotor som 850 hade i resten av världen, bara lite lägre effekt. Om jag minns rätt var det slaglängden som skiljde. Även äldre Volvo hade speciella italienmodeller med olika former av B200 istället för B230 osv.

Det var den klenaste tioventilaren som även såldes i skandinavien som supersnik-instegsmodell. Den fick även hänga med till S/V70 ett tag innan tioventilsmotorn fasades ut. Tvåliter GLT och T5 borde utan undantag vara italienimport, om jag inte är helt felunderrättad.

Jag hade själv en 850 GLT som ersattes av en V70 med tioventilaren, båda 2.5 liter med automat. Det var märkbart bättre ork i tioventilaren, särskilt i kombination med automat eftersom dragvilligheten är viktig då.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Övriga skillnader på italien/övriga är att utväxlingen oftast skiljer jämnfört med 2.3orna.
Likaså har V70 T5 2.0 lättare svänghjul än storebrodern på 2.3l, vilket medför en väldigt varvillig och "ettrig" motor i kombination med en löjligt liten turbo som har extremt kort spool-up tid :P
Men då utväxlingen skiljer, så är slutresultatet snarlik 2.3orna i prestanda. I ett race skulle jag tro 2.0an drar ifrån 2.3an i rent acc, men 2.3an kommer komma ikapp efter en stund.
Den största märkbara skillnaden är att 2.0orna inte har samma bottenvrid som storebröderna, vilket kanske gör dom till mindre optimala att dra husvagn med t ex.

2.0or med turbo bör inte förväxlas med 'vanliga' 2.0or, som den på 126(?)hk som även såldes i sverige. Den motorn är ett skämt... Går ju fortare att cykla :lol: 2.0+turbo är dock riktigt roliga motorer :P

Sen har ju italien några 'exklusiva' motorer också, t ex den extremt eftertraktade B204FT (16v turbo :P ) som satt i tidiga 960 istället för vit-6an. B204FT är lustigt nog den starkaste turbo-motor med kat. volvo gjorde i rödblocks-serien, med sina 190hk orginal. Sveriges turbo hade bara 164hk och hälften antal ventiler i jämnförelse. Varför volvo aldrig gjorde en B234FT övergår mitt förstånd...
Renovering framvagn Volvo 240

Drog bara fast lätt, alla bultar och muttrar […]

Volvo V70 08 2.4d slö

Om du bytt givaren kan det naturligtvis vara h&oum[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Rå borstad alu m satin klarlack på 🙂

12v-uttag dött v60

Hej, är det någon som har en bättr[…]