- mån 02 dec 2013, 19:43
#810905
Motorn heter B5252S i GL/SE (144/140hk 10 ventiler, Hk beror på årsmodell)
B5254S i GLT (170Hk 20 ventiler)
Båda är 5 cylindriga "vitblockare" dvs aluminium motorer med 2,5 liters cylindervolym.
Alla 850 modeller har 5 cylindriga vitblockare (utom TDI som inte har en volvomotor) ;)
GL/SE hade förutom en svagare motor även enklare utrustning än GLT och turbo modellerna.
senare tillkom även en S modell som hade en 2,0l 5 cylindrig motor på 126hk (B5202S eller B5204S, kommer inte ihåg på rak arm om den var en 10 eller 20 ventilare)
som då hade ännu enklare utrustning än GL/SE
TDI hade en 5cyl turbodiesel från Audi.
T5 hade olika motorer beroende på marknad. de tyska (tror även de svenska?) hade en 2,3l 5a som hette B5234T och de italienska hade en 2,0l 5a som hette B5204T om jag inte missminner mig.
Vet att det fanns ett par utvecklingar till av turbomodellerna mot slutet.
fanns under 1996 även en 2,5l lättrycksturbo med fyrhjulsdrift, (hette 850 2,5t AWD)
vad motorn hette på den vet jag inte, gissar att det var B5254T2 som satt i den men kan ha fel.
det är enkelt att läsa ut vad det är för motor genom motorbeteckningen på den tidens volvo.
ex B5254S
B = Bensin (D = Diesel)
5 = 5 cylindrar
25 = cylindervolym i liter, dvs 2,5l
4 = 4 ventiler per cylinder
S = sugmotor (ingen turbo)
sedan kan det komma en extra siffra eller bokstav på slutet, det betecknar då en utvecklad motor och vilket utvecklingssteg det är, ex 2 = 2a versionen av motorn (du kommer alltså aldrig se en 1a)
det har förekommit bokstäver också, men det har framförallt varit på 440/X40, tex motorn som på volvospråk hette B4184SJ = Mitsubishi GDI motor (J = Japan)
man kan grotta ner sig hur mycket som helst i volvos motorer om man vill ;)