Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av novis07
Ursäkta en fullkomligt novis ang Volvos beteckningar.
Fråga:
Vad sitter för motor?
Vad betyder GL/Se-Pkt?

Hoppas någon kunnig kan ge mig information. Kan ju vara roligt att veta vad man åker omkring i. :???:
av PTV
140 hk motor och 10 ventiler jämfört med GLT som hade 170 hk och 20 ventiler.
av Malish
Motorn heter B5252S i GL/SE (144/140hk 10 ventiler, Hk beror på årsmodell)
B5254S i GLT (170Hk 20 ventiler)

Båda är 5 cylindriga "vitblockare" dvs aluminium motorer med 2,5 liters cylindervolym.

Alla 850 modeller har 5 cylindriga vitblockare (utom TDI som inte har en volvomotor) ;)

GL/SE hade förutom en svagare motor även enklare utrustning än GLT och turbo modellerna.
senare tillkom även en S modell som hade en 2,0l 5 cylindrig motor på 126hk (B5202S eller B5204S, kommer inte ihåg på rak arm om den var en 10 eller 20 ventilare)
som då hade ännu enklare utrustning än GL/SE

TDI hade en 5cyl turbodiesel från Audi.

T5 hade olika motorer beroende på marknad. de tyska (tror även de svenska?) hade en 2,3l 5a som hette B5234T och de italienska hade en 2,0l 5a som hette B5204T om jag inte missminner mig.

Vet att det fanns ett par utvecklingar till av turbomodellerna mot slutet.

fanns under 1996 även en 2,5l lättrycksturbo med fyrhjulsdrift, (hette 850 2,5t AWD)
vad motorn hette på den vet jag inte, gissar att det var B5254T2 som satt i den men kan ha fel.

det är enkelt att läsa ut vad det är för motor genom motorbeteckningen på den tidens volvo.

ex B5254S
B = Bensin (D = Diesel)
5 = 5 cylindrar
25 = cylindervolym i liter, dvs 2,5l
4 = 4 ventiler per cylinder
S = sugmotor (ingen turbo)

sedan kan det komma en extra siffra eller bokstav på slutet, det betecknar då en utvecklad motor och vilket utvecklingssteg det är, ex 2 = 2a versionen av motorn (du kommer alltså aldrig se en 1a)

det har förekommit bokstäver också, men det har framförallt varit på 440/X40, tex motorn som på volvospråk hette B4184SJ = Mitsubishi GDI motor (J = Japan)

man kan grotta ner sig hur mycket som helst i volvos motorer om man vill ;)
av novis07
Stort tack till svar, det rätar ut en del ? tecken.

Är det en volvo motor eller något annat?

Vad innebär GI/Se.Pkt?
Bilen har elfönster och tiltratt, är det det som är GI/Se Pkt?

Tack
av PTV
Lucif3r skrev:F.ö. upplevs "GL" (10v, 140hk) som rena racerbilen jämnfört med GLT(20v, 170hk), då momentkurvan är fasen så mycket trevligare på GL än på GLT.
När upplever man detta fenomen !?. :D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
PTV skrev:När upplever man detta fenomen !?. :D
Vid normal körning, då vridet ligger tidigare i registret än på GLT. GLT lär man varva rätt rejält innan vridet kommer.
GLT kan närmast beskrivas som en turbo-modell med för stor turbo - dvs när man stampar på gasen tar det vad-som-känns-som en evighet innan något händer.

Detta gäller då 850. V70 blev väl lite bättre, och den 'nya' motorn som kom -99 blev ytterligare lite bättre.
av Malish
Tidiga GLT var inte som senare.
Tidiga GLT hade variabla insugskanaler vilket gjorde att de var betydligt rappare på låga varv.
de hade även aggresivare kammar än senare GLT.

tyvärr var det någon som tyckte att "det är ju fortfarande 170hk" och att det därför inte behövdes.
med resultat att körbarheten på låga varv försämrades.

källa:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja, det är sant. Men dom fanns bara -92-93, inte 94 som tråden handlar om. Fast personligen tycker jag inte -92 är direkt pigga utav sig, inte "170hk" pigga.
Jag vill hävda, av personlig erfarenhet, att B230FB (satt i 940 91-92, 130hk) är betydligt piggare än en 850 GLT -92. Och FB har, likt GLT, sitt vrid rätt högt upp i registret (upp emot 3.5k för max vrid), tack vare den dumma VX3-kamen :P .
Spolning av automatlåda

Kan det verkligen stämma? Vi har bytt olja[…]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&[…]

Ström och genomföring verkar inte s&arin[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Var ut och körde ca 5 mil, men det är no[…]