Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av toorop
En sketen gammal 740 är ingen tid och pengar att lägga på då bilen knappt är värd 5 tusen. Blästring, underredsskyd, rostskydd är mer pengar än vad bilen är värd. Ska man blästra bilen ska man i såfall göra det ordentligt med högtrycks maskiner om man ska komma åt under t.ex kardan, Biltemas leksaker går inte och jämföra.. Hur som helst rostar nyare bilar det gör väl alla men att de rostar efter så kort tid är väl.. ja.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5668619

Ni som ska rostskydda bilen kolla upp om ni får använda rostskydd med lösningsmedel eller inte.

Anledningen är att vissa har en "rostskyddsgaranti" och sprayar ett företag rostskyddsmedel med lösningsmedel gäller inte garantin. Subaru och vissa bmw har det, vad Volvo har vet jag inte.
rostskydda medans ni kan..
Vad bilen är värd är ju bara intressant om man planerar att sälja den. Om man ska behålla bilen så är underhåll som rostskydd som vilken annan driftskostnad som helst. Gör man det ordentligt så slipper man förhoppningsvis att göra om det på ett tag.

Man kan ju vara glad över att man slipper värdeminskningskostnaden och att kostnaderna man har för bilen nu svarar mot något "verkligt". :)
Användarvisningsbild
av toorop
är bra skillnad på eran v70 08+ än min sketna 740. Det kostar flera tusen att blästra bilen på en firma

Näe tråden handla om en sketen bil. Ni som har nya bilar behöver köra allt på en verkstad om eran garanti ska gälla eventuellt.

Vill ni köra en grundlig blästring och ha kvar skyddet längre varsågod.
Men ja tänker inte lägga flera tusen på en 25 år gammal bil som redan har rostat.
det är det tråden handla om gammal bil som ev blir något bättre, om rosten kommer tillbaka nästa år så jaha, då får väl jag spruta en gång till för 120spänn sen kommer inte bilen överleva 3 -5 år till vad jag tror.

Går nog säkert göra en ordentlig rostbehandling.

fick bort rosten med en neger trissa och stor stål bortsta på en stor maskin.
vi får se om 1 år, lovar bild.
toorop skrev:fick bort rosten med en neger trissa och stor stål bortsta på en stor maskin.
Glöm bara inte i balkar, dörrar, tröskellådor. Vad du använder spelar inte så stor roll egentligen, bara det kommer in någon form av olja.

Mvh
Lennart
Någon som vet hur bra rostskyddad en V70N 2007 är, bör jag kosta på bilen en rostskyddsbehandling eller funkar fabriksrostskyddet fint? Vad kostar en bra rosskyddsbehandling?
Användarvisningsbild
av toorop
lennarte skrev:
toorop skrev:fick bort rosten med en neger trissa och stor stål bortsta på en stor maskin.
Glöm bara inte i balkar, dörrar, tröskellådor. Vad du använder spelar inte så stor roll egentligen, bara det kommer in någon form av olja.

Mvh
Lennart
spruta i linolja som du sa ;)
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]