Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
Jag skulle tro att tryckkontakten är dålig och ger falsklarm, men det jag nu har snappat upp om kläggproblematiken låter tillräckligt allvarligt för att jag skulle ta det säkra före det osäkra och ta ned tråget och göra allt helt rent. Om inte annat så i förebyggande syfte...
av petbjo
Kort återkoppling:

Beslutade att plocka ned tråget för rengörning innan jag ville starta igen. Inte speciellt svårt faktiskt, gick bra att komma åt alla skruvar och lirka ut tråget. Plockade bara loss oljekylaren och vek undan den utan att lossa vattenslangarna. Tråget såg inte fnyggt ut! Mycket klägg och avlagringar där. Oljesilen var också full med skit, liksom kanalen för vevhusvent. En krök på kanalen när den mynnar ut i tråget som är som konstruerad för att klägga igen!

Tvättade tråget med avfettning, bromsrengöring och sedan högtryck. Skrapade ned så mkt avlagringar jag kunde på motorblocket och rengjorde kanalerna. Insåg också att oljereturen mellan turbo och tråget läckte, så bytte o-ring och packning där (f ö ett jäkla krångligt jobb eftersom det var noll om utrymme, se http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9&t=100415). Upptäckte även ett läckage från avgaskamaxeltätningen som jag passade på att byta.

Köpte sedan oljesil (ny konstruktion i plast), oljefilter, oljetrycksgivare och lite o-ringar och packningar. Packningsklister till tråget. Efter att ha monterat allting igen och fyllt på med ny olja så var det dags för uppstart... gick toppen! Oljetrycket hoppade upp 0,5 bar jämfört med alla siffror innan. Har testkört och spanat efter läckor, men kan inte se några problem ännu. Fuktar lite ur skvallerhålet mellan växellåda och motor, men ingenting jämfört med hur motorn såg ut tidigare. Tror nog att kamaxeltätningen stod för merparten av mitt läckage.

Hoppas oljetryck och oljeläckage skall vara ett mkt litet bekymmer framöver... :-)

Tack för hjälpen!!
av Per L
Du skriver att oljan "byts mest hela tiden, eftersom det droppar rätt frisk" men hur ofta gör du riktiga oljebyten?
Hur långt kör du per år? Och hur långa sträckor brukar du köra efter en kallstart? Hinner motorn bli genomvarm någon gång?

Spontant skulle jag gissa att du behöver byta olja och filter mycket oftare än du gör för att slippa sådan "skit" i motorn!

Per L
av petbjo
Per L skrev:Du skriver att oljan "byts mest hela tiden, eftersom det droppar rätt frisk" men hur ofta gör du riktiga oljebyten?
Hur långt kör du per år? Och hur långa sträckor brukar du köra efter en kallstart? Hinner motorn bli genomvarm någon gång?

Spontant skulle jag gissa att du behöver byta olja och filter mycket oftare än du gör för att slippa sådan "skit" i motorn!

Per L
Helt rätt Per. Som jag skrev tidigare har jag missar att göra ett riktigt oljebyte sedan oljefällan fixades, dvs 1,5 år och ca 2000 mil sedan. Vet inte varför jag missade det, men det är mycket ibland som man säger :roll: Nu har jag bara ägt bilen i 1,5 år och den har rullat 32.000 mil, varav de sista 2000 i min ägo. Med tanke på all skit (t ex var vevhus vent och oljefällan 100% igensatt när jag köpte den) så tror jag mesta problemen fick jag med på köpet.

Sedan är det exakt som du skriver att korta körsträckor dominerar, dessutom med en försiktig fru vid ratten :-)-) , så klart att det inte är bästa förutsättningarna. Skall absolut ställa väckaklockan på tätare oljebyten framöver!
av Turbo-Fredde
Härligt att det troligtvis har löst sig för dig.
Hade min motor varit så smutsig invändigt hade jag satsat på att par snabba oljebyten med billig olja typ biltema
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... W30-36968/
10L för 349kr.

Min ena bil är byt olja med ca 1000mil mellanrum och vid ca 25500mil såg den ut så här invändigt.

Bild

Bild

Många anser att vevhusventilationen på volvos vitmotorer är felkonstruerad, jag vill hävda att det är folks service känsla det felar på.
På motorn i bilderna är vevhuset aldrig rengjord innan jag rev motorn för trimning och jag kör med samma burk och slangar efter renoveringen.
av petbjo
Här en bild på motorblocket, notera kanalen för vevhus vent! Och avlagringar...

Bild

Oljesilen, rätt mkt skit i den...

Bild

Tråget...

Bild

jag slår dig med 1år 2016 kö[…]

Vart hämtar jag 12V på T8

@FForsberg, var det här du tog + då? (i[…]

Ja, hade där varit fel på någon s[…]

Gissar att ombordladdaren är knas.