Kort återkoppling:
Beslutade att plocka ned tråget för rengörning innan jag ville starta igen. Inte speciellt svårt faktiskt, gick bra att komma åt alla skruvar och lirka ut tråget. Plockade bara loss oljekylaren och vek undan den utan att lossa vattenslangarna. Tråget såg inte fnyggt ut! Mycket klägg och avlagringar där. Oljesilen var också full med skit, liksom kanalen för vevhusvent. En krök på kanalen när den mynnar ut i tråget som är som konstruerad för att klägga igen!
Tvättade tråget med avfettning, bromsrengöring och sedan högtryck. Skrapade ned så mkt avlagringar jag kunde på motorblocket och rengjorde kanalerna. Insåg också att oljereturen mellan turbo och tråget läckte, så bytte o-ring och packning där (f ö ett jäkla krångligt jobb eftersom det var noll om utrymme, se
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9&t=100415). Upptäckte även ett läckage från avgaskamaxeltätningen som jag passade på att byta.
Köpte sedan oljesil (ny konstruktion i plast), oljefilter, oljetrycksgivare och lite o-ringar och packningar. Packningsklister till tråget. Efter att ha monterat allting igen och fyllt på med ny olja så var det dags för uppstart... gick toppen! Oljetrycket hoppade upp 0,5 bar jämfört med alla siffror innan. Har testkört och spanat efter läckor, men kan inte se några problem ännu. Fuktar lite ur skvallerhålet mellan växellåda och motor, men ingenting jämfört med hur motorn såg ut tidigare. Tror nog att kamaxeltätningen stod för merparten av mitt läckage.
Hoppas oljetryck och oljeläckage skall vara ett mkt litet bekymmer framöver...
Tack för hjälpen!!