NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan

Jag, med familj står i valet och kvalet om att köpa en ny bil och våra ögon har fallit på en V50 - 06:a. Det mesta klaffar in på våra krav gällande en ny bil men vi har nu hittat vad vi vill tycka är ett orosmoment, bensinförbrukningen.

Enligt vad jag läst runt om på olika forum och informationssidor så drar denna typ av V50 orimligt mycket i bl.a stadskörningen. Enligt informationssidorna så är den uppe på 1.2-1.3L/Milen och för oss så känns det som denna typ av förbrukning är onödigt mycket. Kan detta stämma? Kan denna bil vara så här förbannat törstig?

Planen är att kolla på bilen idag så jag är tacksam för några snabba svar.

/orolige herrn
Hur långt kör ni per år? Låt inte bränsleförbrukningen skrämma er, om ni för övrigt är nöjda med vad ni ser.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Jag har haft en V50 2.4i (170 hk :wink: ) MY2007 med manuell låda och den var en riktig svamp till att suga i sig bensinen. Lands- och motorvägskörning låg den runt 0,7 om jag var lätt på foten. Stadskörning var det tyvärr ännu värre!
Det enda positiva med denna 5-cylindriga motor (samma motor som i 140 hästaren fast annan mjukvara) var motorljudet från 2000 varv/min och uppåt.
Hade en liknande motor i en V70n som gick i taxitrafik i Stockholm. Den hade en medelförbrukning på 0,9-1,0 lit/mil.
Hade en V50 2,4 140 automat hyrbil under en tid när min dåvarande V50 T5 awd aut stod på verkstan. Detta var typ 2004-2005 nån gång. Den hyrbilen drog lika mycket som min T5 awd aut....

Så egentligen kan du isåfall likaväl utöka letandet och kolla efter V50 T5 också! Den är betydligt roligare! :wink:

Det är bra att det kommer alternativ. Nå[…]

Hur fick du fram den kostnaden?

Hej, Jag har en V70 -07 2.4 bensin och har samma O[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Den var ju snygg. Ingen 4-zons klimatanläggni[…]