Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:Åter igen, varför lägga energi på nått som inte har hänt och med största sannolikhet inte kommer att hända?
Du får nog gräva djupare än så, De flesta bilköp sker mest på känsla och inte rationella argument, Handen på hjärtat, hur många måste byta till ny bil, det går ju lika bra att köpa en beggad.

Det som gör att man skuldsätter sig upp över öronen och lägger tokmycket pengar på något med fullständigt hysterisk värdeminskning är ju känslan att få köra något nytt, inte något reparerat.

Så hade handlaren aldrig talat om för kunden att han får en lagad/reparerad bil så hade allt varit frid och fröjd. Det har ju varit frid och fröjd och nöjda ägare till alla 10.000-tals bilar som under åren har rullat ut som har behövt fixas innan leverans.
Användarvisningsbild
av SvenB
VolvoB20 skrev: Så hade handlaren aldrig talat om för kunden att han får en lagad/reparerad bil så hade allt varit frid och fröjd.
Där har du nog en poäng. Jag tror denna försäljare håller tyst nästa gång, om något liknande händer. Om inte annat, kommer nog hans chef uppmana honom att göra det.
Användarvisningsbild
av CarMan
Alla seriösa bokhandlare kör med öppna kort!
Big no no att mörka! Det blir bara värre om/när sanningen kryperfram.
Användarvisningsbild
av bem
Jag köpte en splitter ny Ford Mondeo en gång, som hade dragkrok. Fordverkstan som montera dragkroken såga dock ut hålet för dragkroken fel och de limma sen dit en bit av kofågaren när de försökte rätta till sitt misstag. De sa inget till mig när jag hämta bilen men när jag kom hem så upptäckte jag deras misstag förstås och deras "lagning" såg inte alls snygg ut. Fattar inte varför de tog en rövare och trodde jag inte skulle upptäcka vad de gjort. Men jag åkte tillbaka och sa de fick byta kofångaren till en ny och det gjorde de utan att protestera. Men det blev ingen mer Ford efter detta, det blev Volvo och kör Volvo än idag.

/Bo
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag tycker det är en viss skillnad på detta och det TS "råkat ut" för. Att göra en tafflig reparation, och göra en lackbättring. Jag är inte säker på att inte någon av mina bilar snyggats till innan leverans. Men jag heller inte märkt något, vilket du gjorde.
Användarvisningsbild
av CarMan
Att mörka ett fel är inte OK.

Men om man sågar fel i en stötfångare så byter man den givetvis mot en ny. Inte fan byter man hela bilen!
För som jag tolkar det så anser många i tråden att man ska byta ut en bil om den behöver repareras före leverans...
Vilken del eller var skadan sitter är ointressant. Bilen lagas till orginalskick. Att lacka om en bil och även byta tak (ja det har jag varit med om) är att återställa den i orginalskick.

Det ska inte bli försämrad krocksäkerhet, eller sämre rostskydd för det. För om det blir det så är inte reparationen fackmannamässigt utförd.
Användarvisningsbild
av SvenB
Ja, vad skall Volvo göra om de inte ska kunna leverera den tillsnyggande bilen till kunden, skrota den. Eller leverera den till annan kund.
Användarvisningsbild
av sony
Dem borde fixa allt och ge dig någon kompensation. Men en ny bil kommer du inte att få. Sån händer hela tiden inne i fabriken och hos återförsäljare men bilen blir fixad och ingen vet nåt. Massvis med bilar som justeras i efterhand innan dem når sin kund. Därefter vissa väntetider.
Användarvisningsbild
av SvenB
Be dom tanka den full.
Användarvisningsbild
av CarMan
Volvo bygger bilen. Beroende på var den är byggd och var i världen den ska säljas, så används en rad olika fraktsätt och företag. En återförsäljare får till sist bilen och utför en leverans service, där kollas allt på bilen och om det behövs fixas sånt som är fel.

Hur dyr skulle en bil vara om man behöver räkna med att gå back på ett vist antal bilar för att dom måste säljas till ett lägre pris, trots att man kostat på en reparation.
Hur dyr skulle frakten bli om fraktbolaget skulle behöva betala en ny bil om den blir skadad?
Samma med återförsäljaren, hur dyr skulle bilen vara om han måste fixa en ny bil om han är orsaken till en skada.

Och varför ska återförsäljaren betala om nån annan i ledet innan honom gör en skada.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]