Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av osla
#809797
skulle tro det blir bäst att göra om hela tanken så man inte får någon skarv mellan gammalt och nytt rostskydd där det kan börja krypa in fukt. slipa plåtrent först, sen på med zink spray/kallgalv och låt det torka, sedan på med någon bra färg, kanske någon 2k färg? och sedan på med ett lager underredsmassa som skydd över galven och grundfärgen eller vad du nu tar
Användarvisningsbild
av bem
#809837
Den här tråden handlar visserligen om rostskydd av lite äldre bilar men kunde ändå vara intressant att höra vad ni anser när och om man skall rostkyddsbehandla en ny bil om man har t ex en V70 ny idag? Alltså jobba i förebyggande syfte (inte försöka bota rostsymptomen när de väl börjat visa sig).
Om man skulle låta rostkyddsbehandla en ny V70 (vilken typ av behandling vet jag inte men antar så lika det som bilen redan har från fabrik) när vore det mest optimalt? Skall nämligen hämta en ny 2014 V70 D3 nu på lörd och jag är inte helt främmande för att jobba lite i förebyggande syfte för att hålla rost borta så länge som möjligt även om V70 har ganska bra men inte absolut topp rostskydd från fabriken. Nu blir det körning i vinter som den är men kanske redan till våren eller sommaren låta rotskyddsbehandla? Eller vänta nåt år? Ju längre man väntar och ju fler vintrar bilen får genomlida destå sämre borde det vara för rostprocessen börjar väl i stort sett från dag 1 nu på vinterhalvåret ute på våra saltade vägar.

/Bo
#809840
Trafikmagasinet utbildar "Rostlagning och vilka verktyg som kan behövas"
#809858
bem skrev:Den här tråden handlar visserligen om rostskydd av lite äldre bilar men kunde ändå vara intressant att höra vad ni anser när och om man skall rostkyddsbehandla en ny bil om man har t ex en V70 ny idag? Alltså jobba i förebyggande syfte (inte försöka bota rostsymptomen när de väl börjat visa sig).
Det allra enklaste är en vanlig oljekanna (med pump och pip) och pumpa in typ linolja (okokt) eller liknande, det "sprider" sig själv (kapillärkraften). Även motorolja (dock inte alltför begagnad) funkar bra (inte miljömässigt). Pumpa in där du kommer åt (dörrar. baklucka, tröskellådor). Det finns (oftast i alla fall) plastpluggar i dörrstolparna så du kan få in olja på insidan av skärmkanterna bak, i stolparna och även skärmkanterna fram. Skulle du komma under bilen finns det hål i alla balkar. Själva undersidan behöver man inte göra något åt, om det är någon skada eller så. Inte för mycket på varje ställe, det är bättre att göra det då och då.

Mvh
Lennart
av umekille
#809863
Sprutade min Falcon hos bilverkstadspolaren med linoljebaserat.
Det lukta unk i flera veckor efteråt i lokalen Han t.om fick spruta diesel
på plåtväggarna. Biltema har en liten burk färg som reagerar kemiskt med rost.
Den är grå då man penslar och blir svart då den reagerat, Fungerar som grundfärg/primer
och går utmärkt spreya över med bättringsfärg.(man får inte ta direkt från flaskan för då
kan flaskan reagera av rostflaga i penseln o bli förstörd sen) Kompis spruta sin fd. bil med en
blandning av diesel och pappersmaskinsolja den oljan är så beskaffad att den kryper iväg där det finns
utrymme. Morfars systers gubbe bruka ångtvätta sina bilar och sen låta dem torka och spruta en blandning
av diesel och motorolja som var uppvärmt till 70-80grader och sen körde han så det damma efter byavägen.
(hans 63 Nova var helt utan rost som bruksbil efter 20års brukande.) Dom hade knep de gamla gubbarna som
levde då Adam var länsman.
av umekille
#810131
Svart hammarlack på tröskellådor och på vinterfälgarna
ger en slittålig yta som ser rätt bra ut också.
Hammarlack kapslar ju in rosten också.
av jaka
#810331
Hej!
Först måste jag kommentera han som menade att slipning var bättre än blästring. Detta är inte sant!
Blästring gör att man "rengör" pordjupt, så att alla mikroskåpiska rostpartiklar försvinner! Slipning däremot innebär att man lätt "flyttar" material över porerna vilket gör att man kapslar in rosten.
Det är därför man alltid blästrar innan man pulverlackar t.ex. Blästring innebär också att man får en mycket bättre fästyta för grundfärgen än motsvarande slipade yta.

Sedan föregående talare som säger att hammarlack kapslar in rosten. Självklart är inte detta bra då rosten får verka fritt under lacken och bara gör att det rostar ännu värre.
Rost måste alltid tas bort med genom att blästra annars kommer den oundvikligen tillbaka snabbt. Efter blästring sprutar man på etsande grundfärg eller 2-komp grundfärg och sedan sprutas filler på och slutligen sprutas 2-komp billack.
Att slippa är näst bäst.

"Rostborttagare" som man hittar på bensinmackarna är helt värdelöst då det fortsätter att rosta under lackskiktet.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]