Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
#80981
dice skrev:
greeeken skrev:Har du bytt shunten till en modifierad sådan??
Xenonkungen har sånna som dom köper av en kille som är ganska duktig på det.
Kostar 225 kr

vet inte vad en shunt är men man fick med några lådor kan vara shunt som skulle ta bort felsignalen så bilen inte tror att det är trasiga lampor men jag vet att det funkar på dom gammla v70n-00-04
Har du bytt ut den??
För om den inte sitte rrätt så får du detta problem.
Jag hade det på min 01:a
av dice
#80982
MartinS skrev:
dice skrev:
henka35 skrev:Hej

Det låter inte som att det när något fel på xenonkitet. Förmodligen har volvo gjort något i och med MY2005 och framåt. Alla som jag känner till har xenonkonverterat den äldre modellen, dvs. fram till 2004. Där får man bara ett felmeddelande men lamporna fungerar utan att man säkrar upp bilen.

/Henrik
Jag vet att det inte är något fel på lamporna utan det är fel på bilen som är säkrad på något sätt men jag undrar om det går att komma runt eller med ett räle kanske finns det något tips man kan prova
Jag säger ju hur du kan göra längre upp i tråden. Koppla ett effektmotstånd parallellt med ballasten. Motståndet skall klara minst 20watt och vara på 10ohm. Se till så att det inte ligger emot något som smälter då det lär bli varmt.

På Elfa kostar t.ex. 60-048-81 12.90kr st. Du behöver med andra ord två sådana till en kostnad av 26:-. Det enda som kan bli ett eventuellt problem är värmeutvecklingen

/Martin
Senast redigerad av 1 dice, redigerad totalt 0 gånger.
av dice
#80983
MartinS skrev:
dice skrev:
henka35 skrev:Hej

Det låter inte som att det när något fel på xenonkitet. Förmodligen har volvo gjort något i och med MY2005 och framåt. Alla som jag känner till har xenonkonverterat den äldre modellen, dvs. fram till 2004. Där får man bara ett felmeddelande men lamporna fungerar utan att man säkrar upp bilen.

/Henrik
Jag vet att det inte är något fel på lamporna utan det är fel på bilen som är säkrad på något sätt men jag undrar om det går att komma runt eller med ett räle kanske finns det något tips man kan prova
Jag säger ju hur du kan göra längre upp i tråden. Koppla ett effektmotstånd parallellt med ballasten. Motståndet skall klara minst 20watt och vara på 10ohm. Se till så att det inte ligger emot något som smälter då det lär bli varmt.

På Elfa kostar t.ex. 60-048-81 12.90kr st. Du behöver med andra ord två sådana till en kostnad av 26:-. Det enda som kan bli ett eventuellt problem är värmeutvecklingen

/Martin
så nu var jag och köpte effektmotstånd och kopplade in det men fick samma problem menar du att jag ska koppla förbi ballasten eller före eller efter ballasten.jag satte det före ballasten men då lös det inte så kopplade jag in motståndet efter ballasten mot lampan då lös det några sekunder sen slocknade lampan som vanligt :evil:
Användarvisningsbild
av greeeken
#80985
CANBus skrev:Det roliga är att man löst det så för att bli av med olagliga lampinkopplingar helt enkelt,
Olagligt eligt vem?
För att inte förstöra bilen menar du?

Eller att bilprovningen blir arga på dig för att du konverterar?
Det är på G att det ska börja godkännas
av dice
#80986
greeeken skrev:
dice skrev:
greeeken skrev:Har du bytt shunten till en modifierad sådan??
Xenonkungen har sånna som dom köper av en kille som är ganska duktig på det.
Kostar 225 kr

vet inte vad en shunt är men man fick med några lådor kan vara shunt som skulle ta bort felsignalen så bilen inte tror att det är trasiga lampor men jag vet att det funkar på dom gammla v70n-00-04
Har du bytt ut den??
För om den inte sitte rrätt så får du detta problem.
Jag hade det på min 01:a
hej bytt ut vad?
vet inte vad en shunt är
detta svar fick jag från säljaren
Hade du årsmodell 05-07 ?

Isåfall har jag ingen lösning ännu tyvär, så då kan du skicka tillbaka dem så betalar jag in hela summan inkl frakter.

Efterssom att det inte fungerar oavsett vilket fabrikat på xenon man använder så finns en sista sak att testa, ring till Volvo och se om de kan ställa om bilens programvara till Xenon, så går det att göra på nyare mercedes, jag har en kund som gjorde det och då fungerade det utan problem sedan.
Användarvisningsbild
av Bosa
#80987
dice skrev: hej bytt ut vad?
vet inte vad en shunt är
detta svar fick jag från säljaren
Hade du årsmodell 05-07 ?

Isåfall har jag ingen lösning ännu tyvär, så då kan du skicka tillbaka dem så betalar jag in hela summan inkl frakter.

Efterssom att det inte fungerar oavsett vilket fabrikat på xenon man använder så finns en sista sak att testa, ring till Volvo och se om de kan ställa om bilens programvara till Xenon, så går det att göra på nyare mercedes, jag har en kund som gjorde det och då fungerade det utan problem sedan.
Vad jag förstått så gäller inte det där med shunten på bilar MY05 och framåt vilket även svaret från säljaren tyder på.
Användarvisningsbild
av elmuppo
#80991
greeeken skrev:
CANBus skrev:Det roliga är att man löst det så för att bli av med olagliga lampinkopplingar helt enkelt,
Olagligt eligt vem?
För att inte förstöra bilen menar du?

Eller att bilprovningen blir arga på dig för att du konverterar?
Det är på G att det ska börja godkännas
Bilen är helthetsgodkänd för en typ av ljus och på flera marknader är
tillverkaren skyldig att ta ansvaret så att det ej går att påverka bilen på saker som tex kan ses som säkerhetsrelaterat.

Fråga, vart har du hört att det ska ändras och börjas godkännas?
Senast denna veckan fick vi på VCC höra att man ska gå hårdare
åt på bilprovningen när det gäller modifieringar som tex Xenon
och trim.

Presentera gärna en länk till fakta eller dylikt, vore väldigt intressant
att läsa.
Användarvisningsbild
av Bosa
#80995
Kapar tråden lite med en fråga, har halogen på min bil men har funderat lite smått på att stoppa i 55watts xenon i helljuset endast. Skulle det orsaka samma problem för mig som för trådskaparen eller är man i hamn om man kör på 55 watts-versionen även fast det är eftermarknad?
av CANBus
#81006
ja inte kommer xenonkonverteringar bil godkända iaf. man kommer inte kunna använda sig av xenonstrålkastare på en bil utan detta från fabrik.
Och med sk shuntmodifieringar kommer heller inte fungera då halvljusvakten är något mer avancerad än tidigare P2 modeller.
Av de 55W kitten vi provat så är det bara 1 kit som fungerat på halvljuset.
Jag ska då tala om att vi testade inte för att få det att fungera utan testade för att se om det lyckades stoppa det.
av S60AWD2.5T
#81046
Är det olagligt även på heljuset?
Eller är det en gråzon.
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]