NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av softet
Hej!
Jag har nyss köpt mig en c30 -11 summum och innan jag köpte den kollade jag upp hur USB anslutningen skulle bete sig emot min iPhone 5s.

Den skulle inte fungera med 5s pga den nya lighting-kontakten. Genom den kontakten går det bara igenom digitalt ljud. Och på forum och liknande påstås det att det endast funkar med analogt ljud via usb.

Det stämmer INTE!

Jag köpte såklart den "heliga" adaptern som omvandlar från lighting till 30-stiftskontakt (digitalt till analogt) och körde med den och allt funkade. Inte jättebra med det funkade. Den tog lite tid på sig att hitta telefonen och alla låtar ville inte dyka upp på displayen när man körde via spotify.

Sen någon vecka senare skulle jag släppa av en polare på arlanda. Killen hade glömt sin laddare till sin iPhone 5 så jag lånade ut min kabel/omvandlare som satt i bilen. Då blev jag ju utan ljudkabel ett tag. Jag slängde in min vanliga usb-lighting kabel och det funkade felfritt! :D
Det är till och med så att den är snabbare att hitta telefonen och helt plötsligt så funkar titelnamn på alla låtar jag spelar via spotify. Jag behöver inte heller trycka igång spotify från telefonen utan bilen känner av vad jag spelade sist och fortsätter där.

Varför funkar det här när så många säger att det inte funkar?

Min teori är att i servicen jag fick när jag köpte bilen så uppdaterade de programvaran i bilen och att det ganska nyligen har släppts en funktion som gör så att stereon kan hantera digitalt ljud via usb.
Vad tror du?
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag tror att man inte ska tro så mycket på vad folk skriver på forum....

iPhone5 har haft vissa kompatibilitets problem med Volvo stereon, jag tror det gjorts uppdateringar i telefonen som avhjälper detta.

Nu vet inte jag riktigt, men vist har det alltid varit digitalt ljud i en USB kontakt?
Det finns väll bara 4 kablar! ( ström matning på två och två andra för digital kommunikation. Där går alltså både ljud och dom kommandon du ger telefonen via bilens stereo)

Samma sak med musik på ett USB minne, det är knappast analogt!
Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]

P00BD00 är borta nu. Det ska vara den som ger[…]

OM RYSSEN KOMMER

USA har ju tidigare pratat om att Europa mås[…]