Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hello!

Har nu lyssnat och kunnat jämföra brorsans nya A6 med BOSE-systemet på +600W 14 högtalare med min Premium Sound 630W och 12 högtalare.

Brorsans bil Audi A6 MY12 med BOSE-systemet
Min bil V70 2,5T AFV med Premium sound (utan subwoofer)

Jag räknade mitt system som slaget på förhand då jag tyvärr inte längre kan ha subwoofern i gasbilen. Brorsans A6 har BOSE-systemet med 8 tums subwoofer vilket jag trodde skulle göra stor skillnad.

Jag blev positivt överaskad över Volvos Premium sound-system trots att jag vet att man skurit ned på kvaliteten. BOSE-systemet i Audin har en "hård" ljudbild med mycket hård klang i diskanten och även basen som känns "torrare" än i Volvon. Det var för mycket diskant för min smak trots att brorsan redan innan skruvat ned den. Subwoofern hördes men den ger inte alls lika djup bas och tryck som Volvos med två 6 1/2-tummare. Förmodligen beror det på chassit till lådan som i Volvos fall är av gjuten Aluminium. I Audin såg allt ut som plast.

En annan sak som brorsan menade att Volvo alltid varit bra på är att du kan få mycket bra ljud trots halvbra kvalitet på tex MP3:or. Jag har skickat honom MP3:or som han kört och det har låtit skit i hans förra BMW320. Även nu i nya Audin (MY12) lät det stor skillnad mellan låtar trots att vi spelade exakt samma låt med samma bitrate i båda bilar. Brorsan gissade att Volvo har någon smart algoritm som förbättrar ljudet och "lyfter" musik med sämre inspelningskvalitet. Allt under 320K lät skit i hans BMW enligt honom och nu körde vi en 300K som förmodligen inte var en äkta 300K utan tagen från Spotify och den lät grymt rent i min bil men skit i hans Audi.

En annan sak som skiljer är att Volvon har mycket bättre punch i baselementen i dörrarna. De verkar mycket kraftigare (magneter/koner) än i Audin och i rent bastryck så fick jag ut lika mycket utan subwoofer som han fick med subwoofer och fler högtalare.

Summa summarum så tycker jag ändå att det var ganska jämt mellan systemen. Audin kan spela högre men då gav mina trumhionnor vika för den enormt gälla diskanten. Volvo har en behagligare ljudbild men når gränsen tidigare om man skall spela riktigt, riktigt högt.

Nu är detta subjektivt och alla lyssnar olika och på olika musik och uppskattar olika ljudbilder så ni får se detta som ett inlägg och en åsikt av många :)
Volvo premium sound är utan tvekan mycket bra :) Jag snålade dock in på det :oops: fick nöja mig med HP stereon. Ang ljudkvalitet på mp3 så kan man generellt säga som så att ju bättre högtalare/elektronik man har desto mer "defekter" hör man i ljudet. Säger inte så är fallet här, just mp3 finns ju många program på datorn där man lyfter ljudkvaliteten.
Har Dynaudiosystemet i min nuvarande Passat och det låter mycket bra. Enormt klart med dynamik och uppösning som nyckelord. Men som du påpekar så kräver det bra inkällor, med sämre MP3 eller radio låter det som kokt bajs. men med hög bitrate eller en bra CD så låter det krispigt, klart och med punch! Det enda det saknar är den sista lilla djupbasen då systemet saknar separat subwoofer.

Lyssnade på Volvos HP som kommer i nya bilen och det lät i ärlighetens namn inte så värst - man blir bortskämd, det är ett som är säkert. Men med två småbarn (1 & 3) så är tillfällena då man krämar på högst begränsade så jag tror inte att det går någon nöd på oss ändå. Gullan Bornemark och Manboy kommer nog låta som alltid ändå... 8)
jpu skrev:Har Dynaudiosystemet i min nuvarande Passat och det låter mycket bra. Enormt klart med dynamik och uppösning som nyckelord. Men som du påpekar så kräver det bra inkällor, med sämre MP3 eller radio låter det som kokt bajs. men med hög bitrate eller en bra CD så låter det krispigt, klart och med punch! Det enda det saknar är den sista lilla djupbasen då systemet saknar separat subwoofer.

Lyssnade på Volvos HP som kommer i nya bilen och det lät i ärlighetens namn inte så värst - man blir bortskämd, det är ett som är säkert. Men med två småbarn (1 & 3) så är tillfällena då man krämar på högst begränsade så jag tror inte att det går någon nöd på oss ändå. Gullan Bornemark och Manboy kommer nog låta som alltid ändå... 8)
Ja då ere bara o sudda, sudda, sudda, sudda bort din sura min! :D
Ja, det är skillnad på HP och Premium sound i MY12. Den stora skillnaden är "luftigheten" i ljudåtergivningen samt stereoperspektivet. Tydlig skillnad också på framförallt diskant och i synnerhet mellanregister. Vissa instrument hörs inte ens med HP men hörs tydligt i Premium sound. Man får lite av en ny skivsamling ;) Basen är också mycket mer kontrollerad utan distorsion när man spelar lite högre. Ljudet bak är också ett par resor bättre med Premium sound än med HP.

Men HP är ett mycket bra system för pengarna. Finns ingen konkurrent skulle jag säga som har lika bra system för den billiga peng det kostar även om det blivit sämre med åren.
Jag ska beställa ny V70 denna veckan. Håller på och tvekar om jag ska ta PS. Efter att ha läst här så låter det ju lockande att välja till det. Speciellt eftersom jag sitter i bilen ca 10 timmar om dagen :)

/Michael
Jag ska beställa ny V70 denna veckan. Håller på och tvekar om jag ska ta PS. Efter att ha läst här så låter det ju lockande att välja till det. Speciellt eftersom jag sitter i bilen ca 10 timmar om dagen :)

/Michael
Om Premium sound är minst lika bra som Volvos äldre HU-803 med full house (antal högtalare) och kraftig förstärkare samt Subwoofer inkl Dolby Surround Pro Logic (har det själv i min gamla V70) då ser jag ingen tvekan. Jag har varit mycket nöjd med ljudet i den. Dock blir det ny V70 D3 nu (hämtar på lörd) och då får jag nöja mig med High Performance sound (8 högtalare + 4x40 W förstärkare och ingen subwoffer). Har lyssnat en del på denna High Performance och den klår inte min äldre ljuanläggning i min gamla V70. Men High Performance är på intet sätt dålig men en person åt audiofil hållet kanske blir mindre nöjd.

/Bo
Gillar man musik så varför snåla på några tusen??

Det är det där lilla extra som gör stor skillnad. Ibland har ja stereon avstängd men oftast är den igång och då vill jag att det låter bra.
Köp istället mindre fälgar då går bilen tystare och mjukare och billigare, billigare när nya däck ska köpas. Vipps så har du sparat ihop till Premium Sound.

PS alla dagar i veckan.
Premium sound låter betydligt bättre än nuvarande High performence, men vi verkar fått något måndagsexemplar på högtalarna i våran bil låter helt vidrigt dom sparkar, knastrar låter som dom ska braka ihop helt låter värre än en röjsåg! Funkar bra när man lyssnar på låg volym men när man skruvar upp volymen bumlar och sprakar det, systemet kan absolut inte hantera bas i låtarna i våran bil. High performence + sub i min V70N låter betydligt bättre den klarar iaf av att hantera basen på ett bra sätt utan att bumla sönder som det gör i S60in.
Backlampa

Jag har en V70 1,6D, 2010,vilken glödlampa ti[…]

Nej de har vi inte kontrollerat den har ju rullat […]

Självklart är det Beg delar jag letar ef[…]

Gasfjäderbyte Packline

Bakluckefjädrar till Fiat Barchetta verkar fu[…]