Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Påminner lite om den gången när jag fick väja in i en två decimeter hög trottoarkant för att inte krossa backspegeln mot en mötande bil. I den mötandes färdriktning stod det bilar parkerade och alltså hade denne väjningsplikt mot mig. Bilen var av modell pundargurka och hade av någon anledning husvagnsbackspeglar monterade. Föraren svängse glatt ut för att passera de parkerade bilarna och jag väjde instinktivt höger och sprängde höger framdäck mot trottoarkanten. Pundargurkan stannade och ut kom en svartmuskig och glad man som mumlade något på något som lät som en blandning av finska, svenska och bantu. Jag frågade varför han inte släppte förbi mig och att jag behövde kontrollera bilen. När jag vände ryggen till för attfå fram reservhjulet åkte han glatt iväg och lämnade mig med en sned framvagn och sprängt däck .
Användarvisningsbild
av Micce1980
Dags att fylla på denna tråd.

Första gången med för dagen nytaget mc-kort, ligger bakom en bil (kanske lite för nära) som plötsligt kom på att denne skulle svänga vänster vilket i regnet resulterade i att jag la mc:n ned och den glider under bilen, träffar höger bakhjul och studsar ut. Bilen klarade sig och mc:n repades lätt och behövde nytt gaffelben och jag hade ont i knät ett tag.

Andra gången ligger jag bakom en bil inför en rondell som vid rondellen kör när denne har fritt vilket jag observerar och kör med fram, men samtidigt som jag dubbelkollar att det är fritt från vänster tvärnitar bilen framför och jag bumsar in i den. Jag fick en trasig strålkastarspolararm och den andre fick ett duktigt intryckt bakparti. Vid närmare granskning efter att den andra bilisten ville ha 2000 kr "under bordet" observerar jag att det mesta i bakvagnen bara är spackel och vi kom snabbt överens om en lägre summa. Ville inte riskera att faderns bonus med mera skulle flyga i taget för den struntsumman om försäkringsbolaget går på den andres linje. Idag hade jag fotat, ringt Polisen och stått på mig, det var rätt uppenbart efteråt att denna bilisten brukar bromsa på lite konstiga platser när det egentligen är fritt.

Man kan säga att jag lärde mig den hårda vägen att hålla avstånd.
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?