PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

ja jag tror det med eftersom vi bökade med det där bra länge innan vi bestämde oss för att ta ner lådan och fixera motorn först och sen montera låda.

nej precis jag tycker det låter skit konstigt!

jag fick ett tips av min handledare som blev lite förskräckt när han fick höra att svänghjul och koppling varit dän. han frågade om jag dragit det med momentnyckel vilket jag inte har och då sa han att då är nog problemet där. han hade vart med om liknande på en rallycross bil som hade ett svänghul som inte var draget. vid uppstarten sen så hade bultarna vibrerat ur och svängjulet hade kört av varenda bult! han sa att när han dragit dit svänghjul så drog han med momentnyckel och även lagt på lite locktite emellan för att vara på säkra sidan.

låter denna förklaring rimlig? kan de vara så enkelt?
volvo142traktor skrev:låter denna förklaring rimlig? kan de vara så enkelt?
Inte om problemet kom direkt vid uppstart, vilket jag fått för mig att det gjorde. Du måste ju ändå plocka ner växellådan, för något har ju hänt

Mvh
Lennart
okej lite uppdatering från vad som hänt idag. jag bestämde mig för att fastställa om det är ras på lådan eller nått annat. och efter jag satt tillbaks kopplingspedal, dragit fast den och spänt wiren så märker jag att urtrampningslagret är ju precis där det ska vara och när jag spänt wiren så pass att lagret nuddar tallriksfjädern så är pedalen där den ska vara och jag kan göra en urkoppling!

ja men dåså tänkte jag skit nöjd över att kopplingen funkade och satt där och trampade, då kan jag dra igång den, frikoppla så att lådan "stannar" eller ja dreven stannar och se om det fortfarande låter! gick igång direkt men låter ÄNNU värre än innan! kan jag räkna bort att det är nå fel på lådan då??

när jag känner på gaffeln så är det rätt stort spel på den jag kan "vicka" den uppåt, neråt och vrida den ska det va så??

felet och ljuden uppkom efter 5-10 min körning på tomgång, han lagom kolla så att inga läckor fanns och ställa tändning och tomgång sen satte det igång! :/
av rid54
Ta bort fläktremmen, trampa ur och lägg i en växel, provstarta. Oväsen? Om inte, kolla generator + vattenpump!
Försök fastställa om starmotordrevet "går hem" efter start.
Om inget av ovanstående hjälper, kan det vara läge att försöka lägga upp en film med ljud. Svårt att veta vad som väsnas om man inte kan höra ljudet.
okej är det "riskfritt" då? eller ja det är det ju inte eftersom vi inte vet vad det är som låter. och man måste ju testa för att se vad som är trasigt eller fel om man inte vill riva isär och testa massa delar som funkar.

hur menar du med startmotordrevet?

okej hade ju tänkt göra det idag men det låter så hemskt att jag är rädd att jag kommer köra sönder motorn. :/

kan det verkligen vara pumpen då? den läckte inget, motorn gick inte varm och jag fick värme till paketet. jag va ju orolig att pumpen gick sönder när jag krockade för att fläktvingen gick ju igenom kylaren så klart och krökte hela den.

vågar jag i så fall flytta över pumpen från andra motorn eller är det att vara dumsnål?
av rid54
ehm, en sak i taget klarar jag...
1. Om man eliminerar andra roterande objekt än själva motorn, genom att ta bort fläktremmen och frikoppla (och blocker växellådan med att lägga i en växel), så får man ju ett grepp om vad som kan vara orsak till oljudet. En kort start borde inte vara dödande, särskilt som du ju haft motorn igång redan.

2. Om startmotorns drev inte dras tillbaka efter start, tvingas det rotera med svänghjulet och det kan låta rätt underligt, eftersom det får upp ett jävla varvtal. Inte vanligt men inte omöjligt.

Vattenpumpens lager kan låta hemskt, liksom generatorns. I själva motorn finns inte mycket som kan låta så illa och ändå låta motorn gå överhuvudtaget. Möjligen fördelaren, om den är helt torr (fördelarens axel i fördelarhuset). Vissa läckor i insugspackningen kan ge underliga ljudfenomen, men de är ju gaspådragsberoende.

Du lär nog vara tvungen att reda ut vad som låter. Ett sätt är ju att ta bort växellådan innan du provstartar...
volvo142traktor skrev:ja men dåså tänkte jag skit nöjd över att kopplingen funkade och satt där och trampade, då kan jag dra igång den, frikoppla så att lådan "stannar" eller ja dreven stannar och se om det fortfarande låter! gick igång direkt men låter ÄNNU värre än innan! kan jag räkna bort att det är nå fel på lådan då??

när jag känner på gaffeln så är det rätt stort spel på den jag kan "vicka" den uppåt, neråt och vrida den ska det va så??
Det ska inte gå att vicka gaffeln uppå eller neråt. Lite "spel" är där ju, typ 5mm eller kanske lite mer. Har gaffeln hoppat av kulan är det flera cm det rör sig om. I så fall kan du kanske"dra" armen utåt och inåt också. Det ska man inte kunna göra,

Mvh
Lennart
rid: okej men då tror jag börjar med att gå ut snart, lägga mig under bilen och vicka på gaffeln så vår ni en blick över hur mycket glapp som finns och dra igång den utan fläktremmen på och filmar samtidigt och hoppas på att ljudet kan hjälpa er förstå problemet.

Eftersom jag inte vet vad det är och det ända jag kan förklara ljudet som är att det låter skorrande ocn jag tycker det låter från lådan så har jag nu börjat misstänka allt möjligt. Tänk så har det rasat ett lager i motorn, ett vevlager till exempel så att motorn skär snart.:( fortfarande lite konstigt att det uppkom helt plötsligt bara.:/

okej så drevet ska alltså vara återfjädrande kan man säga?

Okej en film kommer upp sen i förmidda nån gång.:)

lennart: okej jag lägger upp en film sen så får ni en liten överblick på problemet.
av rid54
Ett vevlager skorrar inte, kan jag säga, det är ett ordentligt knackande redan i tomgång. Ramlager hörs inte förrän motorn belastas (dovt knackande under last). Startmotorns drev dras in i kuggkransen av "solenoiden" och sedan startar startmotorn. När bensinmotorn går igång och du släpper nyckeln, måste startmotordrevet släppa kuggkransen så att startmotorn kan stanna. Inte vanligt att det felar, men kan förekomma. Detta kan ju vara någonting som ligger i sprängkåpan och tar emot någon roterande del.
filmen kom aldrig upp som planerat då jag blev lite smått förbannad när det fortsatte att låta trots att jag testade att köra utan fläktrem. pappa sa åt mig att gå ut och rycka ner lådan, han sa det att du har ju inte haft dän nå annat och den gick ju bra först så ryck ner den, titta om det är lådan det är fel på annars så får du kolla svänghjulet.

så efter mycket muttrande så röck jag ner lådan ytterligare en gång och provade att starta den en gång till. FORTFARANDE så låter det som f*n. först tänkte jag att han låg nog bara och hoppade på framvagnsbalken så med respekt för mitt stackars tråg så gav jag mig och stängde av. finns inte ett fel på lådan (förutom att han kastar ur 2-ans växel. ska titta upp det där idag...)! den går så tyst så. lagret var dock dåligt så pappa tar med ett nytt idag som ska monteras.

en kompis kom förbi och lyssnade och han sa att det var nog nästan garanterat svänghjulet som är för dåligt draget. han hade varit med om liknande och han trodde ett vevlager hade gått så han plocka fram ny vev och beställde lager men sen när han öppna motorn så fanns det ju inga fel utan det var svänghjulet som satt löst!

jag ska ut nu och plocka dän kopplingen och håll nu tummarna för att han inte slagit av nån bult!!! ska dra dit det och be till gud att det slutar låta! uppdatering kommer snarast...

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]

Hej! Tänkte ge mig på att byta kamrem o[…]

Verkar rent generellt vara dålig/obefintlig […]