NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Regenereringen ger ingen indikation i färddatorn eller så utan det sker när motorn är fullt varm. Ja vet bara ett sätt att se om bilen regenererar är om du t.ex. kör på landsvägen el liknande. Släpper du då gasen och motorbromsar så ska den aktuella förbrukningen i färddatorn stå på 0,0.

Sen blir motorn rätt slö.

Ja vet en S60 D5 classic (min gamla men efter att jag sålde bilen) fick meddelandet "sotfilter fullt" Jag gav då rådet att köra landsväg med bilen en bra stund. Motorn va varm plus ytterligare fyra mil landsvägskörning i 100+km/h. Förbrukningen under dom milen låg upp mot 1L/mil mot normalt runt 0,5. Under slutet av dessa tunga mil så slocknade meddelandet i färddatorn och förbrukningen blev normal igen.

Motorn är aldrig på väg att stanna eller rycka så det måste bero på något annat.

Är det så att de finns garantier kvar så låt bilen bli felsökt snarast. Är det så att inget fel hittas och garantin har gått ut när felet dyker upp igen så åker firman på att fixa felet i alla fall. "vi hittar inget fel men kör tills felet återkommer och hör då av dig" Då tolkar jag det som att man är välkommen tillbaka även fast garantitiden har löpt ut.
Märkte idag att dieselvärmaren slutade fungera i samband med hackandet. Nu går den varken på direktstart eller tidur. Den visar inga meddelanden. Misstänker att det är nån felkod som tändes i samband med att bilen hackade och som nu hindrar värmaren också.

Har bokat tid på verkstad på fredag så får vi se om de hittar felkoder eller nåt annat. Tyvärr så ingår inte värmaren i den begangnad-garanti bilhandlaren gav. Men motorhackandet borde täckas av den garantin beroende på vad det beror på. Fortsättning följer...
Verkstan hittade inga felkoder som hoppandet kunde bero på. Däremot hade värmaren sotat igen och stoppats pga för många misslyckade starter. Den sotade dom ur så nu fungerar den igen.

De sa att bilen kan hacka lite under regenereringen. Så det kan vara en regenerering som gjorde att bilen hoppade, men de sa att den inte skulle gå så ojämnt som jag beskrev. Nästa gång den hackar ska jag titta på bränsleförbrukningen och se om den är mer än vanligt, då är det regenereringen.

De sa också att, då det slutade efter att jag tankade, så kan det vara algbeväxning i tanken. Det är tydligen vanligt om bilen står ett tag. Men det var svårt att felsöka bränslesystemet om det inte fanns några felkoder. De sa att jag skulle återkomma om den börjar gå ojämnt igen så är det kanske lättare att felsöka. Enligt verkstan så är en gång ingen gång.

Det är bra att det kommer alternativ. Nå[…]

Hur fick du fram den kostnaden?

Hej, Jag har en V70 -07 2.4 bensin och har samma O[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Den var ju snygg. Ingen 4-zons klimatanläggni[…]