NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ski4crisis
Hej.

Mitt R-design emblem till grillen har ramlat av :( Jag har beställt och fått ett nytt. Det verkar som att det inre plastfästet som sitter bakom grillen har gått sönder.
Jag har försökt få dit det nya plast-fästet hela dagen så att jag kan trycka dit själva emblemet utan att ta lös grillen, men det funkar inte.. Är det någon som vet hur man tar lös grillen? Det är ju ej som på min gamla s40 då man bara kunde ta loss de 6 plast "skruvarna".

Väldigt tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av Micce1980
Hej och välkommen hit!

Sähär gjorde jag när jag bytte grill och det fungerade mycket bra för mig.

Ta det försiktigt så inget bryts av bara.
Och jag använde mig av denna metod, lite lurigare förstås, även om Micces förslag innebär ett helt annat ingrepp så är det nog nästan enklast. Ska testa det nästa gång jag behöver ta bort grillen.

Iallafall, såhär har jag gjort ett par gånger, den lossnar inte lika lätt som i videon tycker jag, det tar nog ett par vändor innan man lyckas sådär enkelt och man får leta sig till var clipsen sitter.
Micce1980 skrev:Hej och välkommen hit!

Sähär gjorde jag när jag bytte grill och det fungerade mycket bra för mig.

Ta det försiktigt så inget bryts av bara.
Tack, och tack för snabbt svar!

Jag gjorde så på min s40. Men nu så såg det ut som att det var 2 st Torx skruvar vid varje sida som höll fast själva fronten.
Ska jag ta bort dessa? eller lyckades du med det genom att bara ta bort de 5 "pluggarna"/"skruvarna" som håller fast fronten i mitten? och att sedan bara bända upp försiktigt?
grillchips skrev:Och jag använde mig av denna metod, lite lurigare förstås, även om Micces förslag innebär ett helt annat ingrepp så är det nog nästan enklast. Ska testa det nästa gång jag behöver ta bort grillen.

Iallafall, såhär har jag gjort ett par gånger, den lossnar inte lika lätt som i videon tycker jag, det tar nog ett par vändor innan man lyckas sådär enkelt och man får leta sig till var clipsen sitter.

Jo, jag försökte med detta med dock med en smörkniv i plast. känndes som att den var för klen, vågar inte riktigt använda mig av en kniv i metall..
Nä det förstår jag, jag använde mig av en smal och platt mejsel som jag tejpade runtom för att fösa in mellan grill och front. Smörkniven är för bred egentligen då man måste in i själva hållaren och peta upp clipsen så den hoppar ur. Och den är allt annat än bred.
Men försök gärna igen med Micces förslag, de två torxen på sidorna gör inte att fronten ramlar av eftersom den fortfarande sitter fast i skärmkanterna men enligt videon så verkar han lyckas utan att lossa på torxen. Och plasten är ganska bendy så om du inte SLITER ut fronten så ska det nog inte vara några som helst problem. :)
Användarvisningsbild
av Micce1980
Ja jag tog bort de två torxen med, glömde skriva det, men precis som grillchips skriver så sitter fronten bra ändå.
Micce1980 skrev:Ja jag tog bort de två torxen med, glömde skriva det, men precis som grillchips skriver så sitter fronten bra ändå.
Jo, men fästningen är annorlunda på en c30 mot en V50/S40 som visas i filmerna, men jag ska försöka få till det idag!

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]