Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
Fungerar inta alltid i praktiken då kunden kommer tex från annan stad för serva bilen och vill vänta undertiden. Samma med avgasbyten. Ofta kommer kunden och vill ha det fixat medans denne väntar då är det tjocka handskar på och skruva {:-O
av *pettson*
Ingen aning om hur det fungerat för dej, men kunden fick gärna vänta hos oss med. Dock fick han vänta på att katalysatorn skulle svalna. Ingen av dom firmor jag jobbat på tog i heta saker på grund dels av personskaderisken och dels för att inget ska servas så varmt. En av mina kollegor hade lite vatten på golvet och hade kört upp en bil på lyften som nyss gått. Han halkade och slog hela kinden i en het katalysator. Det blev en stunds sjukskrivning där. Idag 5år senare är inte kinden särskilt vacker ännu.
Användarvisningsbild
av Tomas88
*pettson* skrev:Alla jobb som görs på en bil utgår ifrån rumstemperatur i mekvärlden. Det är det som kallas för KALL motor. Alla moment, alla skruvförband, ja allt ska göras i rumstemperatur, som för övrigt ska ligga mellan18-22 grader om vi ska vara väldigt noga....
Även oljebyte?
Har alltid fått höra att bilen bör varmköras innan oljebyte.
Användarvisningsbild
av Vojje
för att underlätta urtappningen. Men ingen återfyllnad innan motorn är "kall". Ta en fika. Eller två :D
av *pettson*
Tomas88 skrev:
*pettson* skrev:Alla jobb som görs på en bil utgår ifrån rumstemperatur i mekvärlden. Det är det som kallas för KALL motor. Alla moment, alla skruvförband, ja allt ska göras i rumstemperatur, som för övrigt ska ligga mellan18-22 grader om vi ska vara väldigt noga....
Även oljebyte?
Har alltid fått höra att bilen bör varmköras innan oljebyte.
Det är ett tips som är kvar sedan den tiden då man inte kunde skilja på motorolja och tjära vid urtappningen dom oljorna blev sega och rann inte av så lätt om man inte gjorde det varmt. Dom avlagringar som finns i motorn är inte mera upplösta vid en nyss körd bil än en som kördes igår. Ligger det som slam i tråget kommer det ändå inte att rinna ur vid oljebytet. Hade det kunnat rinna så hade det fortfarande följt med oljan och suttit i filtret istället för legat i tråget.
Rumstemperatur gäller och det behöver inte vara varm motor vid urtappning. Det ska absolut inte vara varm motor vid ifyllnad heller.
Undvik oljebyten i temperaturer under rumstemperatur.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Sedär. Då har man lärt sig något nytt.
Om man inte ska byta olja under rumstemp är det inte under lång tid på året man kan serva själv.
Vad är det som kan hända om det är för kallt vid oljebyte?
Användarvisningsbild
av Ravi
Jobbar med varma bilar dagligen hinner inte vänta på den ska bli kall ! Säg det till alla som väntar medans man servar deras bil !
Användarvisningsbild
av Nexus
*pettson* skrev:Ingen aning om hur det fungerat för dej, men kunden fick gärna vänta hos oss med. Dock fick han vänta på att katalysatorn skulle svalna. Ingen av dom firmor jag jobbat på tog i heta saker på grund dels av personskaderisken och dels för att inget ska servas så varmt. En av mina kollegor hade lite vatten på golvet och hade kört upp en bil på lyften som nyss gått. Han halkade och slog hela kinden i en het katalysator. Det blev en stunds sjukskrivning där. Idag 5år senare är inte kinden särskilt vacker ännu.
Det gällde inte hos oss. Det vara bara byta sakera eller se sig om efter annat jobb. När taxibilarna kom in skulle allt ske snabbt... Fick kunden vänta 15 minuter längre än sagt tid börja de klaga.... Var nästan alltid varma bilar bortsett från de som lämnade bilen över dagen. Pensionärer som har mest tid vänta alltid på bilen och gick trampa fram och tillbaka..
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]