Tomas88 skrev:*pettson* skrev:Alla jobb som görs på en bil utgår ifrån rumstemperatur i mekvärlden. Det är det som kallas för KALL motor. Alla moment, alla skruvförband, ja allt ska göras i rumstemperatur, som för övrigt ska ligga mellan18-22 grader om vi ska vara väldigt noga....
Även oljebyte?
Har alltid fått höra att bilen bör varmköras innan oljebyte.
Det är ett tips som är kvar sedan den tiden då man inte kunde skilja på motorolja och tjära vid urtappningen dom oljorna blev sega och rann inte av så lätt om man inte gjorde det varmt. Dom avlagringar som finns i motorn är inte mera upplösta vid en nyss körd bil än en som kördes igår. Ligger det som slam i tråget kommer det ändå inte att rinna ur vid oljebytet. Hade det kunnat rinna så hade det fortfarande följt med oljan och suttit i filtret istället för legat i tråget.
Rumstemperatur gäller och det behöver inte vara varm motor vid urtappning. Det ska absolut inte vara varm motor vid ifyllnad heller.
Undvik oljebyten i temperaturer under rumstemperatur.