Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, jag har inget bättre förslag än att ta isär allt du hållit på med för kontroll.
Och jag förstod precis varför det uppstod missförstånd i tråden: "bälleg" = "belägg", inte "bälg" (damask) :D
Lycka till!
Igår när jag rev allt var jag noga att spänna sakerna till rätt moment och sen kontrollera att sakerna satt fast och inte röde sig (ok och hållare) jag kontrollerade också så skivan hade got avstånd till okhållaren som hade en del rost men löper fritt det jag kom och tänka på är att jag tror det var på vänster sidan ytter klossen vill jag komma ihåg jag måste ta en hammare för att få den på plats men inte på höger sidan. Jag monterade på allt och såg till att allt gick fritt och sen att bällengen låg i hållaren och inte röde sig. Jag misstänker följande antingen så är bällegen dåliga (Biltema) men det är också Biltema ok då de var billigaste och värckade funka för många, har någon erfarenhet om konstiga ljud efter brom byte av dessa ok+bälleg (inte gnissel). Andara saken är ok hållaren den värkar ha en rätt tajt passform men den rengjorde jag med stålborste,trasa och skruvmejsel vid första tillfället så gjorde det inte nu. Tänker antigen ta Skruvats bälleg eller Volvos om jag byter (slipper gnissel och för bästa passform).

Ska testa hissa upp bilen sätta den på pallbox och sen lyfter jag vänster kontrollarm för att se om den är relaterat till belastning eller inte, måste jag låsa stagen för det eller kan jag komma undan men att göra det på bägge sider samtidigt?

Cry för uppsats :wink:

Edit: när jag skriver bälleg eller dylikt MENAR JAG broms klossarna
av *pettson*
Ledsen att behöva säga det. Missuppfatta mej rätt: Jag är glad att du försökt själv. Jag är glad att du har andan. Men du glömde ett par saker i ivern.
Det ena är att införskaffa rejält med fakta och kunskap om jobbet, gärna en bra verkstadshandbok, gärna mera fakta än så om det är möjligt. Det andra är att sätta dej in i hur systemet fungerar så att du kan det på dina 5 fingrar innan du börjar skruva. Hur funkar oken? Hur funkar beläggmonteringen? Hur funkar offset? Hur är principen för okets arbete? Dravel enligt många. Det är alltid så *enkelt* man behöver inte veta om nånting för att fixa något.
Eller ja.. det är lite så många tycker, och det blir sällan bra hos dom också. Det blir oftast inte billigare heller när man rivit för tredje gången och det inte blir bra.
När jag läser att du behövde ha en hammare för att få nya belägg på plats... Inte ens biltemas behöver en hammare någonsin. Då är det fel helt enkelt.
Som det är just nu, iallfall vad jag läser mej till av alla inlägg, så har du egentligen ingen aning om vad som gör vad och hur det ska vara. Ta istället och se din begränsning nu. Det är säkerhetsdetaljer du jobbar med.
Förflytta bilen till någon, eller hellre be någon som vet vad denne gör komma till dej. Be honom/ Henne titta på jobbet och rätta till det som kan rättas till för att säkerställa och för att få bort ev oljud.
Se till att du samtidigt är nära och ber denne förklara vad denne gör hela tiden så att du kan lära dej inför någon kommande gång.
Passa dessutom på att läsa in dej om inbromsningsproceduren för belägg och skivor så slipper du betala för sakerna en gång till.

ALDRIG ALDRIG ALDRIG jobba med bromsar om du inte vet vad du gör. Inte på någon nivå alls. Någonsin.
Hej Pettson jag är med på allt du säger jag har använt hanyes manualen när jag meckande. Men tänker lämna den på felsöknining. Men vet inte vilken... Tänkte Mekonomen för att den ska bli normal igen Ang ljudet andra råd tips i Malmö regionen.
*pettson* skrev:ALDRIG ALDRIG ALDRIG jobba med bromsar om du inte vet vad du gör. Inte på någon nivå alls. Någonsin.
Mycket sant.. Var själv väldigt tveksam till att fixa mina frambromsar, och då var det 'bara' beläggen som skulle bytas också :roll: (som sedan slutade med att jag blev tvungen att byta ena oket också då kolven satt fast ... Vilket också innebar luftning av samtliga ok... Blev rätt mycket mer än bara beläggen :mrgreen: )

Nåja, det jag gjorde innan jag började var att ta reda på så mycket fakta som möjligt, hur saker sitter fast, hur man trycker in kolven, vad som kan gå fel och hur man undviker det, osv osv. Under demonteringen så studerade jag varje del för att förstå hur det hela fungerar. Det är faktiskt en rätt simpel konstruktion på det hela, det är inget magiskt direkt.

Sen brukar jag även göra som så att jag tar med mig telefonen eller surfplattan ut i garaget, och öppnar upp diverse sidor med info över arbetet jag ska utföra (såvida det inte är ett arbete man kan göra i sömnen så klart...).
Då om man blir osäker på något under arbetet kan man enkelt ta reda på/bekräfta det man undrar över. Det är lite som att ha en verkstadshandbok, fast i digitalt format. Att ha en bra verkstadshandbok är givetvis en bra idé också, men hitills har google fungerat ypperligt för mig. Det gäller bara att veta hur man söker, samt kunna sålla ut dålig information.
En(1) "guide" på nätet är sällan tillräckligt, utan man brukar få kombinera flera olika för att få tillräckligt med information, samt använda huvudet lite. Man ska aldrig lita blint på guider, oavsett vad det gäller. Youtube bör man undvika. Tycker mest det är tattarlagningar där.

Hur som, om allt är rätt ska du INTE hamra in några belägg. Det kan gå trögt om du inte fått in kolven tillräckligt, men det ska aldrig gå trögre än att man får dit oken med handkraft.
Och efter mitt byte så hördes inte ett ljud - inte ens det klassiska gnället som brukar kunna bli, inga vibrationer, ingen "svampig" broms (förutom under dom första 2-3km innan beläggen började härda) och ingen broms som låg på. Allt blev att fungera perfekt, och fungerar fortfarande perfekt :)

En sak du kan kolla är bromskölden, det är möjligt att du lyckats böja till den, eller fått ner rostflagor/grus mellan skiva och sköld. Jag fick ut rätt så mycket skit när jag hamrade lite försiktigt på sköldarna :lol:
Det är också viktigt att glidpinnarna glider lätt och är fria från rost och/eller skador. Jag böt till nya som jag smorde i silikonspray innan monteringen. Vet inte om det var korrekt smörjmedel, men uppenbarligen fungerade det bra iaf.

Det svåraste momentet (anser jag) i det hela var att hitta hålen för glidpinnarna när oket skulle på plats igen :P
Jag tror ni missförstod mig lite men jag tog INTE hammare när jag satte oket på plats utan när bälleget skulle sättas på okhållarens spår det var det jag menade, kan vara att jag tog den för "långt ut" eller rengjorde för dåligt när jag skulle sätta den på plats. Allt faller på plats efter det går på tre minuter att få oket på plats och sittandes. Vad har du för bälleg på din bil Luncif3r? Vad kostar det på Bilia att byta klossar fram någon om vet täcker lite mer på original delar nu.

//Adamp
Så ljudet hittat och fixat det var en jävla skittbagatell :lol: Navkapseln hade en flärp som röde vid oket och så uppkom ljudet när man kom upp i hastigheten och den röde vid den så "klicka" den. Så allt är löst och funkar som det ska :wink: tack för hjälpen i övrigt :D
Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa […]

Injektorer

Tänkt lossgöra ventilkåpan fö[…]

Fick tillbaka hastighetsmätaren idag. Montera[…]

Trasig taklucka

Biltema har 3mm plexiglas. Skär ut lämpl[…]