*pettson* skrev:ALDRIG ALDRIG ALDRIG jobba med bromsar om du inte vet vad du gör. Inte på någon nivå alls. Någonsin.
Mycket sant.. Var själv väldigt tveksam till att fixa mina frambromsar, och då var det 'bara' beläggen som skulle bytas också :roll: (som sedan slutade med att jag blev tvungen att byta ena oket också då kolven satt fast ... Vilket också innebar luftning av samtliga ok... Blev rätt mycket mer än bara beläggen :mrgreen: )
Nåja, det jag gjorde innan jag började var att ta reda på så mycket fakta som möjligt, hur saker sitter fast, hur man trycker in kolven, vad som kan gå fel och hur man undviker det, osv osv. Under demonteringen så studerade jag varje del för att förstå hur det hela fungerar. Det är faktiskt en rätt simpel konstruktion på det hela, det är inget magiskt direkt.
Sen brukar jag även göra som så att jag tar med mig telefonen eller surfplattan ut i garaget, och öppnar upp diverse sidor med info över arbetet jag ska utföra (såvida det inte är ett arbete man kan göra i sömnen så klart...).
Då om man blir osäker på något under arbetet kan man enkelt ta reda på/bekräfta det man undrar över. Det är lite som att ha en verkstadshandbok, fast i digitalt format. Att ha en bra verkstadshandbok är givetvis en bra idé också, men hitills har google fungerat ypperligt för mig. Det gäller bara att veta hur man söker, samt kunna sålla ut dålig information.
En(1) "guide" på nätet är sällan tillräckligt, utan man brukar få kombinera flera olika för att få tillräckligt med information, samt använda huvudet lite. Man ska aldrig lita blint på guider, oavsett vad det gäller. Youtube bör man undvika. Tycker mest det är tattarlagningar där.
Hur som, om allt är rätt ska du INTE hamra in några belägg. Det kan gå trögt om du inte fått in kolven tillräckligt, men det ska aldrig gå trögre än att man får dit oken med handkraft.
Och efter mitt byte så hördes inte ett ljud - inte ens det klassiska gnället som brukar kunna bli, inga vibrationer, ingen "svampig" broms (förutom under dom första 2-3km innan beläggen började härda) och ingen broms som låg på. Allt blev att fungera perfekt, och fungerar fortfarande perfekt :)
En sak du kan kolla är bromskölden, det är möjligt att du lyckats böja till den, eller fått ner rostflagor/grus mellan skiva och sköld. Jag fick ut rätt så mycket skit när jag hamrade lite försiktigt på sköldarna :lol:
Det är också viktigt att glidpinnarna glider lätt och är fria från rost och/eller skador. Jag böt till nya som jag smorde i silikonspray innan monteringen. Vet inte om det var korrekt smörjmedel, men uppenbarligen fungerade det bra iaf.
Det svåraste momentet (anser jag) i det hela var att hitta hålen för glidpinnarna när oket skulle på plats igen