Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
cycler skrev:Hmmmm många av mina invändningar mot denna bluff är redan belysta...

Men en sak till:

En vanlig kompressor har oftast (alltid?) en avfuktare som gör att den komprimerade luften är torr. (Annars rostar tanken)

Så att det skulle vara fukt i luften i ett däck är rent nonsens!

/C
om vi pratar allt annat än hobby kompresosrer ja, & förutsat ett allt funkar på kompresorn.

skulle man inte ha fuktavskiljare så skulle man har många liter vaten i rörena/ dag.
men en vanlig verkstadskompressor klarar inte av att torla luften tilräckligt för lackering, här krävs extra tork
Användarvisningsbild
av cycler
Nu var det ju inte lackering denna tråd handlar om utan luften som finns i däcken....

Så även om dessa kompressorer inte är så torra att det går att lackera med dem så är de fortfarande mer torra än vanlig luft dvs att fälgar skulle korrodera pga fukt är fortfarande rent nonsens.

Sen kan man undra hur mycket korrosion det blir på en alufälg......

/C
av alan
Nä om fälgarna korroderar så är det på utsidan, enda anledningen jag har hört att man använder nitrogen är brandrisken (flygplan och lastbilar) men på en bil är det bara nördigt.
av alan
Sen så har jag även hört att flygplan som fstår mycket kan få is i däcken om man fyller vanlig luft, men flygplansdäck är konstruerade med små pys kanaler så dom skall läcka. Så det är inget en vanlig bilägare behöver bry sig om.
av rid54
Is = H2O i fast form, dvs om det finns fukt i gasen (oavsett sammansättning) så kan det bli lite iskristaller. Ingen lär ju märka om det blir rimfrost inuti ett däck, så den frågan käns lite som den kan negligeras. Detta med planerat läckage i flygplansdäck måste jag kolla, men det låter inte rimligt. Kul att sätta ned en jumbojet med soggiga däck...
av PTV
rid54 skrev:Is = H2O i fast form, dvs om det finns fukt i gasen (oavsett sammansättning) så kan det bli lite iskristaller. Ingen lär ju märka om det blir rimfrost inuti ett däck, så den frågan käns lite som den kan negligeras. Detta med planerat läckage i flygplansdäck måste jag kolla, men det låter inte rimligt. Kul att sätta ned en jumbojet med soggiga däck...
Då fyller man flygplansdäcken med Red Bull istället ... så får dom viiiingar. :mrgreen:
av kvillebäck
Luft är ju ca 80% kväve. resten mest syre. Om nu syret läcker ut så är det ju bara att fylla på luft vid macken och efter några veckor är det bara kväve kvar i däcket. HELT GRATIS
Det bästa jag läst på länge! :D
av alan
rid54 skrev:Is = H2O i fast form, dvs om det finns fukt i gasen (oavsett sammansättning) så kan det bli lite iskristaller. Ingen lär ju märka om det blir rimfrost inuti ett däck, så den frågan käns lite som den kan negligeras. Detta med planerat läckage i flygplansdäck måste jag kolla, men det låter inte rimligt. Kul att sätta ned en jumbojet med soggiga däck...
Anledningen är att man är rädd att det skall bli luft fickor kring kordlagren då trycket är väldigt högt i däcken. Så man dränerar ur luften så det brukar vara massa gula prickar på sidorna och i dom prickarna sitter det ett litet hål i. Så nästa gång du kommer i närheten av ett däck som suttit på ett flygplan kan du kolla.
av rid54
alan skrev:
Anledningen är att man är rädd att det skall bli luft fickor kring kordlagren då trycket är väldigt högt i däcken. Så man dränerar ur luften så det brukar vara massa gula prickar på sidorna och i dom prickarna sitter det ett litet hål i. Så nästa gång du kommer i närheten av ett däck som suttit på ett flygplan kan du kolla.
OK, jag förstår problematiken, men är det så att dessa däck har ett tätt "innerskinn", så att säga och man dränerar det som eventuellt läcker ut och kan lägga sig mellan kordlagren?

Ena stunden vill du ha mekanisk öppning av s[…]

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]