Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rövarkungen
Här kommer en fråga från en som har ytterst dålig koll på hur koppling samt växellåda sitter ihop med varandra. Gjorde ett komplett kopplingsbyte på Volvo för ca 1,5 år sedan och det jag undrar är om detta innefattar ett byte av oljan i växellådan? Manuell M56 ska tilläggas. Finns inget specificerat på kvittot mer än bromsvätska och "komplett kopplingssats". Misstänker att detta inte ingår, men tänkte ändå fråga.

Tänkte annars byta oljan i lådan, då bilen snart passerar 40 000 mil, och ett byte inte kan skada.

Har sedan ett par månader fått ett slags hackande vid start från ettan. Inte alla gånger, snarare en gång på 100, vilket gör det svårt att lämna in bilen på felsökning. Detta hackande uppträder när man släpper upp kopplingen och slutar när kopplingen är helt uppsläppt. För en lekman så känns det som att några kugghjul inte hakar i riktigt utan hoppar över några kuggar. Antar att det inte ser ut på detta viset, men ljudet och känslan är åt det hållet. Tänkte byta oljan hursomhelst, har inga större förhoppningar på att det ska hjälpa men man kan ju börja med det åtminstone då det ändå är dags.

Någon som har några ideér kring ovanstående?
Användarvisningsbild
av Nexus
Låter mera som lamellen tar lite ojämt. Vet du om de bytte svänghjulet samtidigt? Antar det inte byttes då det är dyrt! Kan ju vara så de pluggar igen hålen där drivaxlar sitter då rinner ej oljan ut. Men hade jag varit mekanikern så hade oljan bytts då bilen rullat långt...
av Rövarkungen
Inget svänghjul nej, tyvärr.

Det får nog bli ett oljebyte oavsett, verkar ej vara ett stort jobb, och ca 2-3 liter olja har jag nog råd med.
av Rövarkungen
Bytte oljan för ca 5 dagar sedan och hittills verkar bytet ha haft en positiv effekt. Fenomenet har inte uppträtt igen och lådan känns mjukare och behagligare överlag. So far so good!

Jag pumpade i 2 liter, dock så mätte jag det jag fick ut ur lådan till ca 2,1 liter, vilket också är specifikationen. Hade hoppats på att lite skulle bli kvar i lådan så att jag skulle klara mig på 2 liter. Nöjde mig dock med dessa 2 liter och tror väl inte att lådans välfärd ska stå och hänga på en centiliter olja.
av Rövarkungen
Hah, pinsamt. Deciliter såklart. Jag använde Volvos egna. Dyr som fan men det blev så den här gången. Tja, nu när jag vet hur enkelt det var så kanske jag köper en liter till och pumpar i nästa gång jag har bilen i luften.

jag slår dig med 1år 2016 kö[…]

Vart hämtar jag 12V på T8

@FForsberg, var det här du tog + då? (i[…]

Ja, hade där varit fel på någon s[…]

Gissar att ombordladdaren är knas.