Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rubbe
Har bytt batteriet mot ett nytt oxå ska tilläggas men ädå inga förbättringar.

/ Rubbe
av jernis
Om jag fattat det hela rätt så ska väl DSA:n känna av när bromsbeläggen blir dåliga oxå (inte bara om hjulen spinner) å därför "slås ifrån" Alltså om beläggen börjar bli dåliga så slås DSA:n av ...till följd att det spinner...eller e jag helt ute å åker tandemcykel???
Användarvisningsbild
av MartinS
jernis skrev:Om jag fattat det hela rätt så ska väl DSA:n känna av när bromsbeläggen blir dåliga oxå (inte bara om hjulen spinner) å därför "slås ifrån" Alltså om beläggen börjar bli dåliga så slås DSA:n av ...till följd att det spinner...eller e jag helt ute å åker tandemcykel???
Hoppa av cykeln..... :)

De givare som DSA använder är ABS givarna, så fungerar ABS'en så fungerar givarna till dsa'n.

/Martin
av Robert63
MartinS skrev:
jernis skrev:Om jag fattat det hela rätt så ska väl DSA:n känna av när bromsbeläggen blir dåliga oxå (inte bara om hjulen spinner) å därför "slås ifrån" Alltså om beläggen börjar bli dåliga så slås DSA:n av ...till följd att det spinner...eller e jag helt ute å åker tandemcykel???
Hoppa av cykeln..... :)

De givare som DSA använder är ABS givarna, så fungerar ABS'en så fungerar givarna till dsa'n.

/Martin
OK,min ABS funkar, vad kan då vara fel?
Användarvisningsbild
av NorskV40
Jeg har snakket med verksmesteren på mitt lokale Volvo-verksted om dette, da jeg opplever samme problem på min '04 V40 2,0T.

Han sier at det ikke nødvendigvis er ABS-sensorene som gir feilsignal, men at det like gjerne kan være svakt/manglende signal fra en av de andre sensorene som DSA bruker, feks gasspjeld osv.
rubbe skrev:--------------------------------------------------------------------------------

Hejsan! Har nyligen införskaffat mig en V40 T4 `01 alltså fas2. Är mycket nöjd med denna bilen förutom att DSA lampan tänds ibland, alltså den blinkar inte utan lyser konstant till nästa gång man startar då den kan va släckt...? Provade att trycka på DSA (knappen) när den lyste men den slocknar inte..vet inte om DSA systemet fungerar när den är tänd ofrivilligt inte riktigt underlag för att testa det just nu..Hade in den på volvo och just när de skulle köra in den på verkstan så var lampan släckt (typiskt) lyste när ja åkte dit..Hur som helst hittades inga felkoder på något, bara intermittent fel..låg signal de påstod att de kunde de var inte säkra på att batteriet kunde vara slött...Märker inget tendens till det när man startar dock. Någon annan som råkat ut för detta? ska man behöva byta ett ok batteri..låter konstigt?

Tacksam för svar..

Hälsn. Rubbe
När min turbo på S40 T4 98 strulade (laddade lite väl mycket...) så tändes DSA-lampan samtidigt som motorn "drog ner". Det var väl tänkt som en indikering att nåt är fel men det roliga är att DSA:n faktiskt slutar funka för att lampan tänds :)
Användarvisningsbild
av Volvov40
Jag har samma problem.. När jag var på väg hem för nån dag sen då började DSA lampan lysa och den bara lyser hela tiden slutar inte om man stänger av motorn och startar ingen..Antisladden funkar inte har testat den.. Har automatväxellåda kanske har nått med det att göra. Vet inte om det är viktigt att byta olja o sånt.. för den växlar ganska hårt... Någon måste ju har varit med om detta förut och hittat felet...
Användarvisningsbild
av Volvov40
Kolla broms kontakent och glödlampor...det var fel på min..
av rubbe
Titta på den nya tråden ja lagt in om bytet av luftmängdmätaren.
hej jag har en v40-97 började med att dsa lampan tändes, sen verkade det som bromsarna låg i hela tiden o den gick på 3 cylindrar ibland släpper det när jag kör då slocknar lampan o den går på alla ,men det har även hänt att jag måste stanna bilen ett par timmar sen ,kan den gå i nån dag helt utan problem nån som vet var man ska göra mvh nettan
V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]

Kolla tändstift och tändspolar änd&[…]

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]