Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av konsum
Jag är helnöjd med min v40 -97. 2.0 men när jag startar den och åker iväg så är det ett vinande ljud framifrån. Detta ger sig efter ca 500meters körning, detta händer både vinter som sommar. Begriper inte vad som är på tok. Bilen är godkänd på bilprovningen.
Någon som har någon ide?
av JOWIK
har samma problem. Jag tror mig spårat ljudet till antingen generatorn eller ac-kompressorn. kan vara någon av dessa som håller på att ge sig. Pröva med att stänga av ac:n och lyssna om det hörs någon skillnad. Är det generatorn så borde inte vinandet slockna.
johan
Användarvisningsbild
av Axbert
Har samma ljud i min gamla V40. Tror inte det är ngt problem. Om jag inte är helt ute och cyklar, så är det en luftpump, som har med avgasreningen att göra. Den ska starta när motorn är kall, sommar som vinter, och den låter lite grand.
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Inte turbon som laddar då?
Användarvisningsbild
av Axbert
I mitt fall är det iaf inte turbon. Har ingen.

Egentligen är mitt påstående om att det skulle vara en luftpump inte helt gripet ur luften. Jag var oxå lite frågande över vad det var som lät och passade på att fråga då jag var inne med fyrhjulingen på verkstan (auktoriserad dito) och det var den förklaring jag fick av mekanikern.
Användarvisningsbild
av Volvov40
Jag har också samma ljud.. Kommer alltid när man startar bilen men inte om den är varm.. Tror inte att det är några problem alls..
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]