Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Rådlös skrev:Jag skulle inte koppla laddaren i cigarettändaruttaget. Det är risk för spänningsfall och laddaren är väl modern med finelektronik. Något tiotals felprocent på spänningsnivån kan sabba hela proceduren så att batteriet blir otillräckligt laddat. Laddaren tror att batterispänningen är XX,xx volt, men det är i själv verket bara XX,ox volt. Då kan det gå snett.
Din fundering med knallgas är rätt att laddaren inte bör vara nära batteriet. Om jag har förstått det rätt, så är knallgas lättare än luft. Den stiger uppåt. Om du då placerar laddaren lägre än batteriet så borde du ha minimerat den risken. (Detta är min spekulation. Inte säkert att den är hållbar) Men det är ju inte fel att ha den så långt bort åt sidan som kablarna tillåter.
Du säger uttag för motorvärmare. Är det med eller utan timer? Det finns andra varianter. Det kan t.ex vara ett uttag som ger en pulserande spänning i 10 minuter. Sedan är det avstängt i 10 minuter. Detta för att spara energi, men värme är i sig själv ganska trög så det märks inte så mycket. Det finns flera modeller för energispar speciellt i flerfamiljs bostadshusgarage. Kolla upp först. Normalt är det ofarligt att avbryta en laddning på ett bly/syrabatteri, men dom moderna styrda laddarna kanske får fnatt om spänningen slår till och från hela tiden.
Med uttag för motorvärmare menade jag det uttag som sitter fastmonterat framme på bilen. Det kan jag koppla in i ett "vanligt" vägguttag, som också ger ström till garageportsöppnaren. Om jag kopplar in det går motorvärmaren igång, och om kupévärmaren är inkopplad i kontakten i kupén så blir det kupévärme också. Men om laddaren ska få ström den vägen så kommer också motorvärmaren att gå och det finns det ju bara nytta med om jag vill ladda och värma och sedan ut och köra (och då borde jag använda timer (men inte så att det påverkar garageportsöppnaren )), men inte om jag ska underhållsladda för att batteriet inte ska bli dåligt för att bilen inte körs tillräckligt.

Laddaren verkar kräva att det finns minst 4 V spänning i batteriet för att fungera, så förmodligen sker något utbyte där.
Allinug skrev:Med uttag för motorvärmare menade jag det uttag som sitter fastmonterat framme på bilen. Det kan jag koppla in i ett "vanligt" vägguttag, som också ger ström till garageportsöppnaren. Om jag kopplar in det går motorvärmaren igång
Du kan lätt koppla ur själva blockvärmarelementet från motorvärmarsystemet, om du inte tänkte använda motorvärmaren i övrigt vill säga.
Allinug skrev:Laddaren verkar kräva att det finns minst 4 V spänning i batteriet för att fungera, så förmodligen sker något utbyte där.
Det är en säkerhetsfunktion hos laddaren. Den vägrar gå igång om den inte sitter rätt inkopplad på ett batteri. Om batteriet är helt sopslut (dvs under 4V) så känner inte laddaren av att nånting är ikopplat och då vägrar den starta.

De flesta smartladdare (även ctek) har så man kan koppla loss sladden med krokodilklämmorna på. Istället kopplar man in en sån här:

Bild

Tanken är att den ska monteras fast på batteriet, så man slipper krångla med krokodilklämmor om man laddar ofta. Den kan du t.ex dra ut nere under kofångaren, i grillen eller på annat lämpligt ställe så får du ansluta din laddare utan att öppna huven.
Perc skrev: Tanken är att den ska monteras fast på batteriet, så man slipper krångla med krokodilklämmor om man laddar ofta. Den kan du t.ex dra ut nere under kofångaren, i grillen eller på annat lämpligt ställe så får du ansluta din laddare utan att öppna huven.
Ja, det finns en sådan koppling med också och det är kanske det som är det lättaste sättet att få till laddningen. Om man skulle använda krokodilklämmorna tror jag inte ens att det går att stänga huven.

Men man undrar ju om det finns bilar på någon marknad i världen där det är kopplat så att man kan skicka in ström i 12-voltsuttaget utan att ha tändningen på, eftersom det finns flera tillverkare av laddare som tagit fram funktionen ...
Allinug skrev:Men man undrar ju om det finns bilar på någon marknad i världen där det är kopplat så att man kan skicka in ström i 12-voltsuttaget utan att ha tändningen på, eftersom det finns flera tillverkare av laddare som tagit fram funktionen ...
Jodå, vissa bilar har alltid ström i uttaget. Det har ingenting att göra med "marknad i världen" utan det är ett val som konstruktörerna gjort helt enkelt.
Perc skrev:
Allinug skrev:Men man undrar ju om det finns bilar på någon marknad i världen där det är kopplat så att man kan skicka in ström i 12-voltsuttaget utan att ha tändningen på, eftersom det finns flera tillverkare av laddare som tagit fram funktionen ...
Jodå, vissa bilar har alltid ström i uttaget. Det har ingenting att göra med "marknad i världen" utan det är ett val som konstruktörerna gjort helt enkelt.
OK, tydligen är det populärt på Porsche iaf, av vad jag kan se från ett Porsche-forum.
LarsBd skrev:Man kan koppla om uttaget direkt till batteriet, det behövs bara en kabel och säkring.
Direkt till batteriet ska inte läsas bokstavligt utan som att det alltid ska finnas batterispänning i uttaget.
Ok, jag får leja bort det till någon bilelfirma, om det ska göras.

Jag har stor respekt för el efter att ha gått elsäkerhetsutbildningar där man bl.a. visat ljusbågar och andra otrevligheter. Det behövs inte alls höga strömstyrkor för att personskador ska ske, tex kan nivån där en jordfelsbrytare för personskydd bryter vara tillräcklig för personskador.
av rid54
"Knallgas" är vad som bildas när vattnet i elektrolyten i batteriet sönderdelas av laddströmmen (över 14,4 V batterispänning normalt). Denna gas består av syrgas och vätgas i den perfekta blandningen för att explodera och återgå till att vara vanligt vatten... Problemet är att gasen är explosiv även inne i cellerna, dvs inte som gasol eller nåt, som bara kan brinna om det blandas med syre. Knallgasen innehåller redan syre i rätt mängd för en bra smäll. Gasbildingen är dock oftast så långsam, att det inte är någon större risk att spränga motorrummet eller liknande. Gnistbilding nära batteriet är dock alltid en dum sak som ska undvikas. Om gasen antänds kan batteriet sprängas.

Spänningsnivån i ett bilsystem är helt ofarlig (tändspänning undantagen...), men vid kortslutning av 12 V-systemet kan stora strömmar uppstå, som kan orsaka brand eller brännskador. Säkringar ska alltid användas i tillkommande kretsar.
Ja, vet man vad man gör så är det säkert inte farligt. Men man kan ju t ex ta ett dåligt beslut när det gäller en kabeldragning, utan att man själv inser det, så att kabeln skadas efter en tid och kortslutning uppstår senare.

Detta med underhållsladdning var besvärligare än jag trodde. 240:n har batteriet på rätt ställe, men V70:n har batteriet under bagageutrymmet!
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?