- tor 14 nov 2013, 17:17
Laddaren verkar kräva att det finns minst 4 V spänning i batteriet för att fungera, så förmodligen sker något utbyte där.
Rådlös skrev:Jag skulle inte koppla laddaren i cigarettändaruttaget. Det är risk för spänningsfall och laddaren är väl modern med finelektronik. Något tiotals felprocent på spänningsnivån kan sabba hela proceduren så att batteriet blir otillräckligt laddat. Laddaren tror att batterispänningen är XX,xx volt, men det är i själv verket bara XX,ox volt. Då kan det gå snett.Med uttag för motorvärmare menade jag det uttag som sitter fastmonterat framme på bilen. Det kan jag koppla in i ett "vanligt" vägguttag, som också ger ström till garageportsöppnaren. Om jag kopplar in det går motorvärmaren igång, och om kupévärmaren är inkopplad i kontakten i kupén så blir det kupévärme också. Men om laddaren ska få ström den vägen så kommer också motorvärmaren att gå och det finns det ju bara nytta med om jag vill ladda och värma och sedan ut och köra (och då borde jag använda timer (men inte så att det påverkar garageportsöppnaren )), men inte om jag ska underhållsladda för att batteriet inte ska bli dåligt för att bilen inte körs tillräckligt.
Din fundering med knallgas är rätt att laddaren inte bör vara nära batteriet. Om jag har förstått det rätt, så är knallgas lättare än luft. Den stiger uppåt. Om du då placerar laddaren lägre än batteriet så borde du ha minimerat den risken. (Detta är min spekulation. Inte säkert att den är hållbar) Men det är ju inte fel att ha den så långt bort åt sidan som kablarna tillåter.
Du säger uttag för motorvärmare. Är det med eller utan timer? Det finns andra varianter. Det kan t.ex vara ett uttag som ger en pulserande spänning i 10 minuter. Sedan är det avstängt i 10 minuter. Detta för att spara energi, men värme är i sig själv ganska trög så det märks inte så mycket. Det finns flera modeller för energispar speciellt i flerfamiljs bostadshusgarage. Kolla upp först. Normalt är det ofarligt att avbryta en laddning på ett bly/syrabatteri, men dom moderna styrda laddarna kanske får fnatt om spänningen slår till och från hela tiden.
Laddaren verkar kräva att det finns minst 4 V spänning i batteriet för att fungera, så förmodligen sker något utbyte där.
Låt framrutan vara större än backspegeln!