Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om jag minns rätt sen vi köpte S60 kostar 215-50--17 bara 1200 mer än 215-55-16. Bilen blir ju snyggare.
Det är bara på 18" som Volvo skickat med P Zero Rosso, för 17" är det alltid Michelin eller Conti. Dock inte energydäck, det är bara på 16".
PH
Blir värre om däcken är 235-245 breda tror jag. V60 ocean race hade 235:or och det påverkar både stötigheten och spårigheten. Jag har 215/50/17 och det är perfekt. Då hade jag iofs 245/40/18 på min förra...
Det är ju inte heller ovanligt att 235-254 med lägre profil innebär en sportigare däcktyp.
Det är tre saker som gör en bil stötigare (ja, säkert något mer också som nivåreglering och aktivt chassi, men bland normalkonfigurationer).
1. Fler tum
2. Sportigare däck
3. sportchassi

3. gör nästan atlltid bilen markant stötigare. 2. också. Liksom 1. Men när man går från 215-55-16 till 235-45-17 så innebär det ofta ett steg från "PremiumContact" till "SportContact" och det förklarar säkert hälften av komfortförsämringen...
PH
Har nu provkört några olika V60 om än inte med exakt de hjul/däckalternativ som gäller vid nyleverans.

Tackar också ödmjukast för alla kommentarer och goda råd.

Det blir en V60 D3 Aut Summum med komfortchassi, Rex och 215/50R17 (sannolikt Conti, men Sport eller Premium verkar ingen veta).

D3an (5 cyl 136hk) var verkligen pigg och jag kommer inte att sakna min nuvarande Bi-fuelmotor med 213 hk för dieseln sparkar iväg med en annan kraft på något sätt.

Kan också tillägga att V60 D3an (okänt vilken chassisättning) smekte sig igenom tvära småvägskurvor jämfört med min nuvarande V70 MY12 som är lite degig och oprecis i jämförelse, om än en bil jag varit väldigt nöjd med i de flesta avseenden.

F n ser jag V60 som en något billigare bil som känns bättre att köra när vägen inte går spikrakt fram, och V70 som luftigare i kupén och en bättre bil att lasta. För tidigt bedöma komforten men den känns åtminstone lika bra i V60 som i V70 (och mycket bättre framförallt ljudmässigt än V50, för den som må vara intresserad av den jämförelsen).
Tosslanda skrev:Har nu provkört några olika V60 om än inte med exakt de hjul/däckalternativ som gäller vid nyleverans.

Det blir en V60 D3 Aut Summum med komfortchassi, Rex och 215/50R17 (sannolikt Conti, men Sport eller Premium verkar ingen veta).

D3an (5 cyl 136hk) var verkligen pigg och jag kommer inte att sakna min nuvarande Bi-fuelmotor med 213 hk för dieseln sparkar iväg med en annan kraft på något sätt.

Kan också tillägga att V60 D3an (okänt vilken chassisättning) smekte sig igenom tvära småvägskurvor jämfört med min nuvarande V70 MY12 som är lite degig och oprecis i jämförelse, om än en bil jag varit väldigt nöjd med i de flesta avseenden.

F n ser jag V60 som en något billigare bil som känns bättre att köra när vägen inte går spikrakt fram, och V70 som luftigare i kupén och en bättre bil att lasta. För tidigt bedöma komforten men den känns åtminstone lika bra i V60 som i V70 (och mycket bättre framförallt ljudmässigt än V50, för den som må vara intresserad av den jämförelsen).
Kul att läsa. Men får jag fråga varför D3 och inte D4? Är det en ren prisfråga? Prisskillnaden är ju inte så stor, så frågan är om det inte är värt att pressa in en D4 i kalkylen? Då får trots allt 45 hk samt lägre förbrukning med en D4...
Primus skrev:
Tosslanda skrev:Har nu provkört några olika V60 om än inte med exakt de hjul/däckalternativ som gäller vid nyleverans.

Kul att läsa. Men får jag fråga varför D3 och inte D4? Är det en ren prisfråga? Prisskillnaden är ju inte så stor, så frågan är om det inte är värt att pressa in en D4 i kalkylen? Då får trots allt 45 hk samt lägre förbrukning med en D4...
Ja, det skiljer 13 lax. Mycket pengar eller inte, allting är relativt. Men om det finns utrymme i budgeten och det är inte just en 5:a du måste ha, så hade jag också utan tvekat gått på en D4. Motorn är helt nykläckt och hittills fått väldigt bra kritik. Utsläppsvärdena är, som föregående talare indikerar, extremt intressanta oavsett om du väljer manuell eller den nya automaten. Du får dessutom en piggare motor, åtminstone på pappret. I vilket fall så får du en jättebra bil!
Ja, varför? Jag lyfte inte ögonen över D3 för att den är så tillräcklig för mig. D4 kostar visserligen bara 160 kr mer i månaden i nettolöneavdrag men i något läge får man hejda sig med uppgraderingar och extrautrustning... det var ju ändå ursprungligen ekonomiska skäl som fick mig att överväga att byta ner mig i storlek från V70. Och i broschyren visas D4 med gamla motorn, med samma förbrukning som D3.

Men du har ju rätt, tack för det! D4 har ju numera 181hk och den nya fyran + 8-stegat automat och uppges dra 0,07 liter mindre än den äldre femman i D4 och D3 vilket då praktiskt taget skulle ge mig noll kronor i total merkostnad för D4.

Så åstad jag genast gick för att provköra D4 - men ack, den har inte kommit till salongerna än.

Så hur den är att köra blir en chansning. Och ny är den också - kommer den att hålla vad den lovar, är mjukvaran riktigt färdig, jag brukar föredra att låta andra ha nöjet att prova ut nya produkter när det är sådana man är beroende av dagligen. Får fundera en dag till på valet.

Vad tycker ni - någon som rentav kört den t ex?
Tosslanda skrev:Ja, varför? Jag lyfte inte ögonen över D3 för att den är så tillräcklig för mig. D4 kostar visserligen bara 160 kr mer i månaden i nettolöneavdrag men i något läge får man hejda sig med uppgraderingar och extrautrustning... det var ju ändå ursprungligen ekonomiska skäl som fick mig att överväga att byta ner mig i storlek från V70. Och i broschyren visas D4 med gamla motorn, med samma förbrukning som D3.

Men du har ju rätt, tack för det! D4 har ju numera 181hk och den nya fyran + 8-stegat automat och uppges dra 0,07 liter mindre än den äldre femman i D4 och D3 vilket då praktiskt taget skulle ge mig noll kronor i total merkostnad för D4.

Så åstad jag genast gick för att provköra D4 - men ack, den har inte kommit till salongerna än.

Så hur den är att köra blir en chansning. Och ny är den också - kommer den att hålla vad den lovar, är mjukvaran riktigt färdig, jag brukar föredra att låta andra ha nöjet att prova ut nya produkter när det är sådana man är beroende av dagligen. Får fundera en dag till på valet.

Du har i grunden väldigt rätt. De flesta av oss hade egentligen klarat sig med en D3, D2 eller varför inte en begagnad Clio...eller Lupo. Det har en tendens att bli tramsigt. Men tyvärr är vi människor inte alltid så rationella. Just i valet mellan D3 och D4 dock så hade jag alltså valt den senare. Jag har själv beställt VEA-D4'an utan att prova den. Inte vidare smart, men jag tror inte vi behöver vara speciellt oroliga.

I följande tråd finns lite input, inte om kvalitet, men väl om intryck efter provkörning.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=100217

Sedan finns det en hel del länkar i den här tråden till provkörningar som journalister gjort.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=98025

Eftersom du pratar om nettolöneavdrag så antar jag att du ska ha en tjänstebil/förmånsbil och, om man ska vara krass, behöver du personligen inte vara så orolig över eventuellt bristande kvalitet. Det får leasingbolaget/företaget ta hand om. Skulle jag köpt privat så hade jag kanske velat provköra innan, men jag tycker du ska våga satsa. D4'an har genomgående fått väldigt fina recensioner.

Det borde dyka upp demobilar hos handlarna vilken sekund som helst.
Senast redigerad av 1 PFA, redigerad totalt 0 gånger.
Tosslanda skrev:Ja, varför? Jag lyfte inte ögonen över D3 för att den är så tillräcklig för mig. D4 kostar visserligen bara 160 kr mer i månaden i nettolöneavdrag men i något läge får man hejda sig med uppgraderingar och extrautrustning... det var ju ändå ursprungligen ekonomiska skäl som fick mig att överväga att byta ner mig i storlek från V70. Och i broschyren visas D4 med gamla motorn, med samma förbrukning som D3.

Med tanke på förbrukning/effekt från de nya DEA motorerna(i detta fall D4 181 hk) så skulle jag verkligen inte tveka en sekund. Att få så mycket mer effekt med en förbrukning som är förvånansvärt låg går inte att motstå. De provkörningar som media gjort indikerar att Volvo har något stort på gång. Och det säger jag som inte är en Volvo fanboy. Jag kommer köra Volvo för att garage i Stockholm City ingår om jag tar tjänstebil. Om jag måste välja miljöbil. Skulle vilja köra BMW igen med om jag ska betala garaget vid arbetet själv + privatbil så krossas kalkylen. Detta bara för att understryka att jag inte är någon fanatisk Volvoentusiast. Men personligen tror jag Volvo träffat extremt rätt med sina nya motorer. Glädjande nog verkar de också hittat en vettig automat. Gratis Volvo! Och grattis till oss!!
För att återgå till ursprungsfrågan så har jag precis fått mina 17" sommarhjul bytta mot 16" dubbdäck. Det känns riktigt skönt och jag förbannar de bredare o bredare och högre däcken som i mitt tycke bara försämrar och gör bilägandet dyrare. Vad gäller valet mellan D3 o nya D4:an så hade jag nog inte tvekat att byta upp till D4:an. Man ska nog inte vara rädd att det inte fungerar. V60 är i grunden en mycket bra bil och motor/växellåda är så viktigt för Volvo i detta fall så om det uppstår något mackel så blir det säkert åtgärdat omedelbums. Min åf kommer att få sin första om ett par veckor, ingen har kört den ens där.

Dina frågor kan du också pröva a[…]

Det klarar dubbelmassehjulet fint av.

Man kan ju hoppas att växellådan har f&[…]

Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p[…]