Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PFA
Nu vet vi vad journalisterna tycker om D4 VEA efter den första provkörningen som Volvo arrangerade på varmare breddgrader. Det var enkom positiva omdömen som jag minns det. Även några Volvo-anställda har gjort positiva utlåtande här på forumet efter möjlighet till några "förmånsprovrundor".

Nu till det mest intressanta. Är det någon "osponsrad" här på forumet som har haft möjlighet att provköra? Min ÅF's avsikt var att få in provbilar till öppethelgen som nu var, men hann tyvärr inte det. Någon annan ÅF i detta avlånga land som fick?

Är intresserad av goa konstruktiva recensioner av D4'an, speciellt i kombination med nya automaten och XC60 - av någon outgrundlig anledning :)
Senast redigerad av 5 PFA, redigerad totalt 0 gång.
av sjolof
Är helt "osponsrad".
Grattis till ett mkt bra val. Du lär bli väldigt nöjd.
Fick en kortare sväng för ett par dagar sedan.
Växellådan är riktigt fin och motorn går imponerande bra.
Mycket bra drivlina verkar det som :)
Användarvisningsbild
av hakank
Provade en V60 med VEA D4 AWD och automat i helgen. Det belv dock en kort men Imponerande sväng.
av para
hakank skrev:Provade en V60 med VEA D4 AWD och automat i helgen. Det belv dock en kort men Imponerande sväng.
VEA med AWD? Är du helt säker nu? Var fick du tag iden isåfall?
Användarvisningsbild
av hakank
Well, det borde varit en sån men helt 100 kan jag inte vara då jag inte fråga explicit om det var VEA motorn. Men den kändes annorlunda än XC60:an AWD D4 jag provade..
av Ulmerkotte
Handlarna har vart i Stockholm i veckan och provkört och fått jämföra med Audi, BMW och Mercedes.."Du kommer INTE bli besviken!", var kommentaren från min handlare!
av AnteF
Hade de haft någon plugin-version med VEA hade jag köpt direkt. XC90 bilr dock för stor/dyr för mig. Hoppas dock att 4wd kommer snart med VEA. Det är ett krav på min nästa bil.
av PFA
Kul att höra omdömet för oss som beställt en bil som inte gått att provköra - och inte minst lika kul för Volvos del naturligtvis. Hoppas nu bara på hög kvalitet och hållbarhet på motor och låda samt att de utbasunerade utsläpps- och förbrukningsvärdena stämmer - åtminstone inom ramen för vad som kan anses vara acceptabla avvikelser från utlovat.

Kombinationen VEA <--> AWD finns inte i nuläget så vitt jag vet. Annars hade jag beställt det.
av PFA
sjolof skrev:Är helt "osponsrad".
Grattis till ett mkt bra val. Du lär bli väldigt nöjd.
Fick en kortare sväng för ett par dagar sedan.
Växellådan är riktigt fin och motorn går imponerande bra.
Mycket bra drivlina verkar det som :)
Var det en V60 eller XC60 du turade i? Har du någon erfarenhet av BMW's motsvarighet (2L diesel och Steptronic i en 520d exempelvis) och kan säga något om hur Volvon står sig mot den? Hur är motorkaraktären? Ljudnivån? Ljudets karaktär? Smidigheten i lådan? Finns där någon form av spetskaraktär i motorn, dvs varvvillig (om man nu kan prata i de termerna när det gäller en diesel)? Osv...
En ganska vanlig 245:as liv

Det var dags för ett tändstiftsbyte. K&a[…]

Letade egentligen efter en 98 men när denna d[…]

Dina frågor kan du också pröva a[…]

Man kan ju hoppas att växellådan har f&[…]