Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Köpte i våras som kanske är bekant för en del här i forumet, en ny läcker röd V40 D4 R-Design, utrustad med IXION II fälgar på 18 tum och bestyckade med Michelin. Jag nämnde vid nått tillfälle här i forumet att jag tyckte de förde ganska mycket oljud, speciellt på grov asfalt. Igår bytte jag till vinterdäck. Däck som ingick i köpet, vilket man gjorde god reklam för på köpstället. Nu tycker jag det knappast var någon bonus att få med dessa däck i priset för maken till oväsen på vinterdäck har jag aldrig hört tidigare. Nu är sommardäcken knäpptysta i en jämförelse. De dubbade Continentaldäcken, monterade på 16 tums fälgar, lät som de tog i någonstans, vilket en snabb kontroll visade på att de inte gjorde, även om det bara är futtiga milimetrar mellan främre bromsoken och fälgarna. Kan det verkligen vara så illa att jag fått något riktigt uselt i däck och fälgväg. Det låter så illa att jag mår dåligt och funderar på vad för jäkla köp jag gjort för dyra pengar.

Tänkte höra med er andra här som fått med vintersulor på köpet och vad ni tycker?
Hallå

Hehe lustigt sammanträffande, satt själv och svor om mina ny inköpta däck för 13k
ok så här, detta är dock en v60 som jag best i somras och fick ut i mitten av sept, tillsammans med nya vinterdäck.
när första halkan kom här i slutet av oktober så täckte jag att jag slänger på dom så dubben får sätta sig lite tills snön kommer, sagt och gjort på med mina 13k däck och rulla ut från carporten, stopp tänkte jag visst fan satt det väl däck på fälgarna!!, hade ju nyss satt på dem hehe, nåväl lider mig igenom stan för att ta mig till motorvägen, och ut på motorvägen upp i 110 FYYYYFAAAANNNNN tänkte jag!!!!!!!! :twisted: vilket jävla oljud!!! känslan som infanns hos mig just då var, jag har köpt en skoda fabia på blocket med sprillans nya kina däck för 3k, och inte en volvo för 330k och däck för 13k, hur kan detta passera de hårda testerna som görs, om bullret någorlunda vart ett behagligt ljud, men det var ett oväsen av sällan skådat slag, hade en v70 -01 innan som jag engång itiden köpte nya hakka 5or till kan inte minnas att det lät så här illa när de var nya, nåväl efter ca 50mil på bar mark fanns inget annat en att byta tillbaka till sommardäcken igen och invänta snön, så att man inte deppa ihop allt för mycket då bilen i fråga ska kännas lite premium, Och däcken var ochså continental
//x74
Senast redigerad av 3 x74, redigerad totalt 0 gång.
såg ochså att du upplevde sommar pjucken lite bullriga med, kan säga med, att jag tycker v60 med de 17tums pirelli däcken är kännslig för underlag jämfört med min gamla v70 där man aldrig märkte vad man åkte på för väg (den hade jag 18tums hankook däck på), dock så tycker jag kanske kanske att det blivit något något bättre med några mil på däcken nu. men hursomhelst gamla v70 var tystare. ska och så tilläggas precis som du skriver att jag med mådde lite dåligt över tanken fy fan ska jag stå ut med det här bullret mellan 1 dec- 1 april blir jag galen (har alltid kört på dubbdäck så vetskapen av att det ska bli något förhöjd ljud nivå vet jag men inte så här), dessutom for tankarna att jag vågar inte köra några passagerare då får jag skämmas för min ny inköpta 330k bil :oops:
Jag blev sedan så desperat att jag börja labba med däck trycket och testa skillnad utan resultat, man kände en viss ånger över mina 330k, då man trodde att det hade gjorts framsteg på alla punkter kontra en 12år gammal v70
x74 skrev:såg ochså att du upplevde sommar pjucken lite bullriga med, kan säga med, att jag tycker v60 med de 17tums pirelli däcken är kännslig för underlag jämfört med min gamla v70 där man aldrig märkte vad man åkte på för väg (den hade jag 18tums hankook däck på), dock så tycker jag kanske kanske att det blivit något något bättre med några mil på däcken nu. men hursomhelst gamla v70 var tystare. ska och så tilläggas precis som du skriver att jag med mådde lite dåligt över tanken fy fan ska jag stå ut med det här bullret mellan 1 dec- 1 april blir jag galen (har alltid kört på dubbdäck så vetskapen av att det ska bli något förhöjd ljud nivå vet jag men inte så här), dessutom for tankarna att jag vågar inte köra några passagerare då får jag skämmas för min ny inköpta 330k bil :oops:
Jag blev sedan så desperat att jag börja labba med däck trycket och testa skillnad utan resultat, man kände en viss ånger över mina 330k, då man trodde att det hade gjorts framsteg på alla punkter kontra en 12år gammal v70
Tja... på något sätt så blev jag glad. Ja, inte glad för det du råkat ut för, utan för att jag inte är ensam i min upplevelse. Jag har i alla fall fått till ett möte, som ska ske den 21/11 med däckfirman (=där jag köpt bilen). De säger att de vill att jag ska bli nöjd. Undrar hur de tänker. Ska bli intressant. Jag återkommer i ämnet!
spaceuser skrev: Tja... på något sätt så blev jag glad. Ja, inte glad för det du råkat ut för, utan för att jag inte är ensam i min upplevelse. Jag har i alla fall fått till ett möte, som ska ske den 21/11 med däckfirman (=där jag köpt bilen). De säger att de vill att jag ska bli nöjd. Undrar hur de tänker. Ska bli intressant. Jag återkommer i ämnet!
Ska bli mycket intressant att höra ja, återkoppla omg då!
Mina Hakka 7 205-60-16 är sjukt bullriga! Visserligen en V70 men precis samma upplevelse som ni andra. Tror tyvärr att buller är lågprioriterat på dubbdäck och de tysta dubbdäck som funnits (t ex GY UG i några omgångar) har också haft klar sämre grepp än Hakka/COnti/Gislaved etc.
Snart 1 april igen:)
PH
Kan ta som egen jämförelse att vi har även en v40 -00 med dubbdäck, den har ett lägre bullar från dubbdäcken dock är de inte sprillans men ändå, skulle jag ta en lång tur tar jag hellre gamla v40 än v60 , då v60 låter bra mycket värre då det blir jobbigt efter några mil
Envisas man med att ha dubbat, får man räkna med mer buller. Det ligger i sakens natur.
Senast redigerad av 3 SvenB, redigerad totalt 0 gång.

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]