NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av luffsen
Hej
Ny på forumet och snart v50 ägare.
Ska nu på torsdag hämta min v50 D2 II 2011 .
Är det ett bra köp?
Kända fel?
Användarvisningsbild
av SvenB
Hej
Ja, jag kan säga att det är en bra bil. Jag har en V 50 D2 My -12. Jag ar bara haft den i 1 1/2 månad ännu så jag kan inte uttala mig om denna motor så mycket. Däremot kan jag uttala mig om Volvo V 50 allmänt, eftersom jag före denna bil hade en V 50 My-10 med 1,8f-motorn. Den gick felfritt i alla 4 år jag hade den.
av luffsen
Har kört nu med den en vecka.
Tycker den drar lite mycket enligt uppgift
0, 57 då är det mycket långkörning.
eller är det normalt?
Användarvisningsbild
av P210
luffsen skrev:Man får hoppas man får tur med den.
Finns det någon handbok eller verkstadshandbok på nätet till den?
Haynes har bara till pre-facelift. Finns ingen annan. Volvos eget material VIDA/DICE?

Men du har ju jagrullar.se - finns mycket kunskap här :wink:
av luffsen
P210 skrev:
luffsen skrev:Man får hoppas man får tur med den.
Finns det någon handbok eller verkstadshandbok på nätet till den?
Haynes har bara till pre-facelift. Finns ingen annan. Volvos eget material VIDA/DICE?

Men du har ju jagrullar.se - finns mycket kunskap här :wink:

Låter bra det .för det läre ju dyka upp en del frågor. :D
av luffsen
nyller skrev:Min far hade en -11 D2 :D Fungerade klockrent, lite trött men gick runt halv litern :D Trevlig bil annars! Kör själv en v50 -08 T5

Ok så då är det ok med 0, 57 då
Men hur lyckas tillverkaren få så låga siffror som 0, 38 på långkörning tex?
Användarvisningsbild
av SvenB
Vad har du för hjul/däck på bilen. Om du vill ner i förbrukning får du montera 15* med lättrullande däck. Det skiljer, "mellan tummen och pekfingret", 0,03-0,05 lit/mil mellan stora hjul/breda däck och 15* hjul
Användarvisningsbild
av joel80
Vad är det för väg du kört på långkörning? Är det motorväg och du kör i 110 eller mer drar den betydligt mer än om man ligger och fiser i 80-90km/h. Även skapligt stor skillnad mellan 110km/h och 100km/h.

Sen har det betydelse om det är blött på vägen, om du har motvind (ja det har vi avhandlat i en annan tråd här för nått halvår sen och kommit fram till att det har rätt stor betydelse...), eller om du åker på en regenerering av partikelfiltret under resan. (beroende på körsätt startar en sån med ca 100-200 mils mellanrum och drar några dl extra per mil i de 3-5 mil den pågår.)

Jag lyckades köra min V70 D3 en tripp på 16 mil där färddatorn slutade på 4,4l/mil.. Då låg jag i ca 105km/h (110 på mätaren) och tog det väldigt lugnt i accelerationerna. Det var torrt på vägen och vindstilla.. vinterdäcken med 16" och 205 i bredd istället för 17" och 225.
Låg några mil bakom en SUV också som tog bort lite vindmotstånd..

I testerna där dom får fram de extremt låga siffrorna är alla parametrar optimerade. Ibland tejpar dom skarvarna i bilen för att minska luftmotståndet, tar bort backspeglar och speciallackar bilen innan för att minska centilitrar. Extremt långsamma accelerationer också där man kör 0-50 på en bra bit över 20 sekunder. Ingen radio igång, ingen AC, lysen, o.s.v... alla elförbrukare avstängda alltså. Jag har även läst att man ska koppla bort generatorn så att bilen inte laddar batteriet under testet för att minska förbrukningen. Vet inte hur sant det är.
Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]

P00BD00 är borta nu. Det ska vara den som ger[…]

OM RYSSEN KOMMER

USA har ju tidigare pratat om att Europa mås[…]