- tis 18 okt 2011, 11:07
Som jag skrivit i en annan tråd tidigare så går det att bränna diesel närmast luktlöst i en effektiv fotogenlampa (dvs. med rund-veke och brännrör). Jag kunde ha lampan tänd i fem-sex timmar i ett mindre rum och ändå bara känna en svag, alls inte obehaglig doft, faktiskt mindre lukt än lampfotogen man köper.
Variosboy skrev: Det är snarare avsaknaden av siffror som gör användningen tveksam, kontakta Webasto och fråga dom om du kan få utsläpps-siffror så märker du vad jag menar! (Har själv gjort det utan respons)Nu är jag varesig fysiker eller kemist men det borde ha betydelse huruvida dieselavgaser kommer som resultat av en explosion under högt tryck eller om det sker genom en "vanlig" förbränning. Jag har lite svårt att förstå att tillverkarna av dieselvärmare inte lyckas bättre med förbränningen.
En modern förbränningsmotor med dess olika system för avgasrening och avkänning i form av exvis lambdasond gör dom till relativ "snälla" mot miljön om man jämför med en bränslevärmare som mer eller mindre bara är en något kontrollerad brasa..
Bränslevärmaren har ingen avkänning på avgassystemet, ej heller vare sig partikelfilter eller katalysator..
Som jag skrivit i en annan tråd tidigare så går det att bränna diesel närmast luktlöst i en effektiv fotogenlampa (dvs. med rund-veke och brännrör). Jag kunde ha lampan tänd i fem-sex timmar i ett mindre rum och ändå bara känna en svag, alls inte obehaglig doft, faktiskt mindre lukt än lampfotogen man köper.
Nu: Mercedes-Benz A-Klass 180CD 2017 Tidigare: 2017-2018 Renault Megane 1.5 diesel 2011 • 2009-2017: V50 D5 2008 •