Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
Variosboy skrev: Det är snarare avsaknaden av siffror som gör användningen tveksam, kontakta Webasto och fråga dom om du kan få utsläpps-siffror så märker du vad jag menar! (Har själv gjort det utan respons)

En modern förbränningsmotor med dess olika system för avgasrening och avkänning i form av exvis lambdasond gör dom till relativ "snälla" mot miljön om man jämför med en bränslevärmare som mer eller mindre bara är en något kontrollerad brasa..
Bränslevärmaren har ingen avkänning på avgassystemet, ej heller vare sig partikelfilter eller katalysator..
Nu är jag varesig fysiker eller kemist men det borde ha betydelse huruvida dieselavgaser kommer som resultat av en explosion under högt tryck eller om det sker genom en "vanlig" förbränning. Jag har lite svårt att förstå att tillverkarna av dieselvärmare inte lyckas bättre med förbränningen.

Som jag skrivit i en annan tråd tidigare så går det att bränna diesel närmast luktlöst i en effektiv fotogenlampa (dvs. med rund-veke och brännrör). Jag kunde ha lampan tänd i fem-sex timmar i ett mindre rum och ändå bara känna en svag, alls inte obehaglig doft, faktiskt mindre lukt än lampfotogen man köper.
av Rådlös
Det finns ju båtvärmare, t.ex Wallas, men dom flesta drivs på fotogen. (Statoil blå). Dom har separat "skorsten" så det finns inga avgaser i varmluften om den är rätt installerad. Den billigaste/minsta är på 1300 watt, om jag minns rätt? Pris hittar du på fritidsbåttillbehör. Det finns tre - fyra stora dominernade butikskedjor, men det utesluter ju inte att mindre firmor säljer till bra pris. Kolla också husvagnsfirmor.
Jag hade en sådan i båten och kan lova att dom, rätt skötta värmer effektivt. Det finns flera fabrikat att titta på om du är allvarligt intresserad.
Användarvisningsbild
av Variosboy
StringerBell skrev: Jag har lite svårt att förstå att tillverkarna av dieselvärmare inte lyckas bättre med förbränningen.
Egentligen inte ett dugg konstigt, dom kommer aldrig att göra en bättre lösning som fungerar än vad lagar och regler kräver!
av mikebike
StringerBell skrev:Jag har lite svårt att förstå att tillverkarna av dieselvärmare inte lyckas bättre med förbränningen.
En orsak kan vara biltillverkarnas krav på (liten) storlek. Den som sitter i min bil är obetydligt större än ett mjölkpaket.

Enligt en bilelektriker jag känner är problemet med värmarna att de inte lyckas finfördela bränslet tillräckligt bra, något som är mycket lättare om den drivs av bensin.
av umekille
Eldrivna bilar har ju GASOL-värmare
dem ger fin värme och små utsläpp.
Såg en 1957 chrysler som hade en sån
orginalmonterad. Men gasolen ter sig
både dyr och svårhanterlig då man inte
har en skuff/flak där flaskan skall stå..
Användarvisningsbild
av StringerBell
mikebike skrev: Enligt en bilelektriker jag känner är problemet med värmarna att de inte lyckas finfördela bränslet tillräckligt bra, något som är mycket lättare om den drivs av bensin.
Alltså bristande produktutveckling...

Om det införs förbud mot bränslevärmare i städerna lär det bli fart på utvecklingsavdelningen på webasto och eberspächer... annars inte.
av umekille
för att inte tala om alla tradare som
kör rastvärmare som bolmar ut svart
rök varje gång dem startar upp igen.
av *pettson*
Produktutvecklingen går nog alldeles utmärkt. Men ingen vill betala knappt för värmaren i sitt utförande idag. Än mindre vill folk betala 5000-10.000kr till för produkten med ny generations drift i, tex driftstypen som commonrail ger för en brännare. Biltillverkarna vill inte heller låsa upp sej och göra nån speciell plats för tillbehöret, så nån plats får det inte ta. Alltså packas gammal skit (ursäkta utrycket) i ny förpackning och ger bra vinster för både bilföretag och tillverkare av produkten, både när det gäller prylen i sej och service. Dom dyrare mer tekniska brännarna säljs till andra saker i andra storlekar. Entreprenadsidan och Armen med flera betalar stora pengar utan att tveka. Någon miljöprovning utförs mej veterligen inte på värmare för fordonsbruk. Om så sker så gäller dom regler som gäller för en villapanna och liknande då det är en bränslebrännare och inget annat. Den är inte en del av ett fordon.
Användarvisningsbild
av Momentum
Variosboy skrev:
Rådlös skrev: För att inte tala om miljön.
Det där med miljön kan du glömma tyvärr.
En bränslevärmare är sämre än en kall motor när det gäller utsläppen..
Dålig förbränning och utan katalysator gör att dom är pinsamt dåliga mot miljön.

Det där får du nog bevisa på något sätt förutom det egna tvärsäkra påståendet, låt oss se lite källmaterial som styrker detta
20 minuter räcker för att göra stor skillnad

Tyska bilistorganisationen ADAC har nyligen gjort en test på parkeringsvärmare från Webasto. Testet visar att en bensinmotor släpper ut cirka 50 procent mindre kolväten och kväveoxid redan efter 20 minuters värmardrift. Dessutom halveras även koloxidutsläppet.
Avgasutsläpp kall/varm bilmotor
Hög användningsgrad ger uppnådda miljömål

De komfortfördelar som man får med en Webasto parkeringsvärmare säkerställer en hög användningsgrad året om vilket leder till positiva effekter om du eller ditt företag är miljömedvetna och har miljömässiga mål.

Mätning IABG München
Mätresultaten med förvärmd motor inkluderar även värmarens egna avgasutsläpp.

Motor: Bensin med 3-vägskatalysator. Förvärmning: 30 minuter. Värmare Webasto Thermo Top 5 kW.
Bild

http://www.webasto.se/personbil/bilvarmare/miljo/
Användarvisningsbild
av Perc
Om vi struntar i miljön för ett ögonblick och koncentrerar oss på komfortbiten så är en parkeringsvärmare helt oslagbar.

Jag har en 5 kW Eberspächer i min bensinbil. Då den gått 25 minuter (kanske 35 minuter om det är svinkallt) har jag isfria rutor, varm kupé och en motortemp på 70 grader direkt från start. Full arbetstemp på 90 grader kommer efter två kvarter. Inga normala elektriska motorvärmare är lika effektiva, särskilt inte till min motor där elvärmaren består av en liten kontaktvärmare på sidan av oljetråget. Den får man köra hur länge man vill, det enda som händer är att oljan blir lite mer lättflytande.

Nackdelen är förstås att värmaren drar några droppar bensin, men det får det vara värt. En annan parentes är att motorn går lite ojämnt när man startar efter att ha kört värmaren. Jag tror att det beror på att motorutrymmet är uppvärmt, vilket får datorn att tro att det är högsommar och stekhett ute. Det ordnar upp sig efter några sekunder.

Sen drar det ju förstås ström också. Batteriet brukar inte bli långlivat, särskilt inte om du kör korta sträckor och använder värmaren ofta. Min bil är ett år gammal och jag räknar med att få byta batteri under nästa år. Då blir det AGM.
mikebike skrev:Avgaserna från min (sprillans nya) dieselvärmare stinker, det gör inte bilens avgaser.
Riktigt splitternya värmare brukar kunna lukta skit i början innan div beläggningar bränts bort ur avgassystem med mera. Dieselvärmare luktar även lite då dom startar innan förbränninngen kommit igång ordentligt. Min bensinvärmare luktar inte.
semmelman skrev:Om det är så att bränslevärmare inte är någon större miljövinst är det kanske enklare att ordna nån fjärrstart av bilen, trycker man på startknappen på nyckeldosan eller IPhone och startar bilen fem-tio min innan man går ut så är den ljummen... snön får man borsta då men det går snabbt. Gäller bara komma ihåg att lägga i friläge...
Det funkar kanske på en bensindriven Volvo, men en modern diesel får du tomgångsköra hur länge du vill. Likadant med min snåla bensinare, den blir aldrig varm av tomgångskörning. Det krävs gaspådrag under belastning för att det ska bli nån spillvärme.
Rådlös skrev:Det finns ju båtvärmare, t.ex Wallas, men dom flesta drivs på fotogen. (Statoil blå). Dom har separat "skorsten" så det finns inga avgaser i varmluften om den är rätt installerad. Den billigaste/minsta är på 1300 watt, om jag minns rätt? Pris hittar du på fritidsbåttillbehör. Det finns tre - fyra stora dominernade butikskedjor, men det utesluter ju inte att mindre firmor säljer till bra pris. Kolla också husvagnsfirmor.
Jag hade en sådan i båten och kan lova att dom, rätt skötta värmer effektivt. Det finns flera fabrikat att titta på om du är allvarligt intresserad.
Du vet väl att Wallasvärmare funkar då man provkör dem på våren och även när man provstartar dem inför en större semesterresa. När man vaknar på natten av att det är fem plusgrader och regn så kan du glömma att den startar. :lol: Jag båtade mycket med mor och far när jag var liten och alltid var det nån som hade problem med Wallasvärmare eller spis.

I båten skulle jag hellre ha en dieseldriven Webasto. Gärna dieseldriven spis också för den delen. Bara en sorts bränsle att tanka.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]