PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har ett problem med min duett som är att den laddar inte riktigt som den ska iallafall inte hela tiden.

Köpte en ny 55A generator för över en månad sen pga att den gamla 35A orkade inte att ladda mina saker.

Laddningen kan ibland ladda så bra att jag kan ha på allt som jag har men så kan den helt plötsligt ladda så dåligt att jag bara kan ha på vissa saker.

Det saker jag har är: ett maffigt ljud system med två slutsteg, 3 extra ljus som ligger på 100w st, sen värmen o original ljusena som drar en del. Men generatorn ska kunna ladda allt det där o detta har vi räknat ut.

Det är inga fel på generatorn för den laddar som den ska, behöver hjälp med detta har skrivit på en andra massa forum men de är ingen som vet problemet.
// Erik Lindquist
OM nu generatorn är som den ska så är det ju problem med kablaget helt enkelt.
Se till att generatorn är jordad ordentligt, att du har bra jord mellan motor och kaross, att pluskabeln är ok från generator till batteri, och att från batteri till förbrukare är ok också, samt att du har bra kablar, inte nåt klent skit.

Sen är teori och praktik två skilda saker (angående att du räknat ut att det ska fungera). 3 extraljsu på 100W är ju nästan hälften av generatorns kapacitet. Sen har du ju originalljus på ca 12A, då är du uppe i ca 37A bara i ljuset. Då har du bara 18A kvar till ditt ljud o.s.v. Och då är vi i teorin för en generator laddar inte fullt ut om det inte är optimala förhållanden o.s.v. utan effektivt kan man nog räkna på kanske 45-50A som max.

Sätt dit Voltmätare så du ser hur det laddar, helst två stycken, en direkt på generatorn och en så nära förbrukarna som möjligt, då ser du om det diffar. (när du felsöker gör du så också, mät dig från generator till förbrukar och kolla var det sjunker)
när vi mätte generatorn via en tångampermätare så laddar den över 62A, vi har också dragit en tjock kabel som går direkt till min huvudströmbrytare för skullle jag dra direkt till mitt batteri alltså förbi min huvudströmbrytare så kan det bli en kortis o börja brinna om jag inte har fel.

ibland när jag har på allt så ligger den på ca 13,5 V men så kan den ladda dåligt då ligger den på ca 11,8 V. alltså en rejäl skillnad.
Att jordningne ligger i generatorn är normalt, men från generatorn till kaross kan du ha problem.

Och om du mätt 62A med tångamperemeter är den ju kraftigt överbelastad, alltså räcker den ju inte till.

Och om den laddar ok ibland, men helt plötslig dåligt vid samma belastning, då har du ju ett glapp nånstans, eller dålig laddregulator eller generator.
Jag har en huvudströmbrytare som laddnings kabeln går igenom o vidare till batteriet, kan det va fel på den?

Eller är det fel på batteriet men den köptes förra vintern alltså knappt ett år gammal. batteriet är ett Biltema batteri.

Det kan väll inte va fel på generatorn eller laddregulatorn för allting var nytt samt att dom hade bänkat generatorn innan Jag köpte den o inga problem visade sig.

Får testa när jag kommer hem o koppla direkt till batteriets kabel o se om det blir bättre.
av rid54
Hur är drivningen ordnad av generatorn? Om det är klassisk kilrem kan det vara lite gränsfall att hålla remmen tillräckligt spänd, samt att det blir avgörande att remmen och remskivorna är i bra skick. Det är inte alltid det skriker när det slirar... Om det är en B18/B20 så är det inte bara att spänna jättehårt heller, vattenpumpen gillar inte för hårt spänd drivrem. Inte generatorn heller för den delen.
av umekille
Prova med en startkabel som du jordar på generatorn sen
kopplar du den direkt på batteriets minuspol.Kompis får köra
så på sin 855 diesel för att inte förlora ström.
japp det är en kilrem, den är inte för hårt eller för lös spänd. spände den med en kofot så den är ordentligt spänd men absolut inte för hårt.

Har tittat så den inte slirar o det har den inte gjort.

men nu vet jag hur problemet uppstår när den slutar ladda som den ska, det är när jag vrider av huvudströmbrytarn så felet ligger nog där nånstans.
Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]