Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av alan
Hej har problem med min lamda plampa, Volvo( Upplandds Motor) kollade med diagnostik mätaren och sa att det skulle vara Bränsle pumpen som stod fel. Men efter justering så tänds fortfarande lampan ibland och bilen är rätt svårstartad när det är någon minsgrad ute. Och väldigt svårstartad när det är 5 minus ute.
Har ni några förslag vad jag ska göra?
av olson
Kolla pumprem igen, kanske vart någe vaj.
av Frigge
alan skrev:Hej har problem med min lamda plampa, Volvo( Upplandds Motor) kollade med diagnostik mätaren och sa att det skulle vara Bränsle pumpen som stod fel. Men efter justering så tänds fortfarande lampan ibland och bilen är rätt svårstartad när det är någon minsgrad ute. Och väldigt svårstartad när det är 5 minus ute.
Har ni några förslag vad jag ska göra?

Mät Glödstiften. Är dom inte bytta tidigare är dom säkert dåliga vid det här laget.
Användarvisningsbild
av CarMan
lyser lampan o felkod på pumpinställning, så skulle jag kolla pumpinställningen igen. kan ju också vara fel i pumpen så den inte kan justera sig rätt
Användarvisningsbild
av JimmyG
vet int om jag e ute o cycklar nu men, om dina glödstift inte fungerar som dom ska, alltså så att motorn inte "tänder" på alla cylindrar, så får ju lambdan fel värde tex för fet blandning för att cyl nr 2 inte förbränner dielseln.

Bara en hypotes, men förstår du min tanke? mitt råd är kolla lödstiften, sen kan ju även lambdan vara paj!
Användarvisningsbild
av JimmyG
CarMan skrev:lyser lampan o felkod på pumpinställning, så skulle jag kolla pumpinställningen igen. kan ju också vara fel i pumpen så den inte kan justera sig rätt
Jag hade det felet på en passat tdi från -99, felkod på fump, men det var bara pumpbyte som gällde då, gick inte att laga den pumpen sa dom. Bilen hade bara gått 25000 mil då...
Användarvisningsbild
av CarMan
JimmyG skrev:vet int om jag e ute o cycklar nu men, om dina glödstift inte fungerar som dom ska, alltså så att motorn inte "tänder" på alla cylindrar, så får ju lambdan fel värde tex för fet blandning för att cyl nr 2 inte förbränner dielseln.

Bara en hypotes, men förstår du min tanke? mitt råd är kolla lödstiften, sen kan ju även lambdan vara paj!

funkar inte så på en diesel, eller ens under upvärmningsfasen på en bensinare. men det var helt rätt tänkt ialla fall.
Användarvisningsbild
av JimmyG
CarMan skrev:
JimmyG skrev:vet int om jag e ute o cycklar nu men, om dina glödstift inte fungerar som dom ska, alltså så att motorn inte "tänder" på alla cylindrar, så får ju lambdan fel värde tex för fet blandning för att cyl nr 2 inte förbränner dielseln.

funkar inte så på en diesel, eller ens under upvärmningsfasen på en bensinare. men det var helt rätt tänkt ialla fall.
ok.. hehe :oops: hälften rätt då iallafall, tur att man garderade sej med: "vet inte om jag är ute och cycklar nu men" hehe
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]