- ons 13 nov 2013, 12:25
Jag skrev nedanstående i tråden om "Lägsta förbrukningen hittills V 70 D3 MY 13". Där hade joel80 skrivit om ett vägarbete i Gävletrakten. Eftersom jag tycker att vi skall, om möjligt, hålla oss inom trådarnas ursprung startar jag denna tråd.
SvenB skrev:Det har i tråden "Hög inkomst kan ge dryga böter" framkommit att efterlevnaden av hastighetsgränser troligen skulle bli bättre om bilisterna ansåg rådande hastighetsbestämmelser är rimlig. Alltså, varför kör vi för fort. Och då menar jag inte 15-20 km/tim. Jag kan direkt säga att den typ av hastighetsnedsättningar som joel80 råkade ut för anser jag skapar låg acceptans för att hålla skyltad hastighet. Vid ett sådant tillfälle kliar det i högerfoten fram till där arbetarna befinner sig. Om vägen är en 90 väg, blev det nog 70+joel80 skrev:Ja man ska väl skita i det.. jag gjorde ju typ det då jag inte körde över den fart jag själv tyckte var okej där. (man kan ju säga att 50km/h hela den vägen är rätt segt... det är ju flera km, och bara typ längst med 50m som dom jobbar.. resten är bara raksträcka och koner.)Jag vet, detta hör inte till tråden, men kan inte låta bli. I en annan tråd talades det om att för att lättare få bilister att hålla hastighetsbestämmelser, skall de uppfattas som rimliga. Här är ett typexempel. Om vägarbetarna skall få oss att inte "köra häcken" av dom, bör de flytta den hastighetsreglerade sträckan vartefter de flyttar arbetsområdet. Hoppas någon "vrider" tillbaka tråden till "rätt" ämne igen.
//Sven
Volvo V 40CC D3 Momentum BE PRO Flamenco Red Metallic, Lindholmen Charcoal MY -14
f.d Volvo V50 D2 Classic -12, Volvo V50 1,8F-10, Renault Megane-06, Volvo V 70-03, Volvo V 70-99, samt 51 andra bilar varav 21 Volvo
Volvo V 40CC D3 Momentum BE PRO Flamenco Red Metallic, Lindholmen Charcoal MY -14
f.d Volvo V50 D2 Classic -12, Volvo V50 1,8F-10, Renault Megane-06, Volvo V 70-03, Volvo V 70-99, samt 51 andra bilar varav 21 Volvo