Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Jag skrev nedanstående i tråden om "Lägsta förbrukningen hittills V 70 D3 MY 13". Där hade joel80 skrivit om ett vägarbete i Gävletrakten. Eftersom jag tycker att vi skall, om möjligt, hålla oss inom trådarnas ursprung startar jag denna tråd.
SvenB skrev:
joel80 skrev:Ja man ska väl skita i det.. jag gjorde ju typ det då jag inte körde över den fart jag själv tyckte var okej där. (man kan ju säga att 50km/h hela den vägen är rätt segt... det är ju flera km, och bara typ längst med 50m som dom jobbar.. resten är bara raksträcka och koner.)
Jag vet, detta hör inte till tråden, men kan inte låta bli. I en annan tråd talades det om att för att lättare få bilister att hålla hastighetsbestämmelser, skall de uppfattas som rimliga. Här är ett typexempel. Om vägarbetarna skall få oss att inte "köra häcken" av dom, bör de flytta den hastighetsreglerade sträckan vartefter de flyttar arbetsområdet. Hoppas någon "vrider" tillbaka tråden till "rätt" ämne igen.
Det har i tråden "Hög inkomst kan ge dryga böter" framkommit att efterlevnaden av hastighetsgränser troligen skulle bli bättre om bilisterna ansåg rådande hastighetsbestämmelser är rimlig. Alltså, varför kör vi för fort. Och då menar jag inte 15-20 km/tim. Jag kan direkt säga att den typ av hastighetsnedsättningar som joel80 råkade ut för anser jag skapar låg acceptans för att hålla skyltad hastighet. Vid ett sådant tillfälle kliar det i högerfoten fram till där arbetarna befinner sig. Om vägen är en 90 väg, blev det nog 70+
Användarvisningsbild
av wissel
Jag bor alldeles intill en skola med kanske 700 elever.
Naturligtvis är det 30 skyltat, målat på gatan osv.
Jag ser varje dag att åtminstone 50% kör 50 eller mera.
Det är inte pundare som kör utan oftast nyare bilar med familjefäder
eller varför inte en Mamma med 2 barn ståendes vid baksätena. " Dom skall ju sån liten bit".
För att inte glömma alla vita små skåpbilar förstås med telefonpratande herrar i......
det har på senare tid ökats med diverse "hemtjänst" företag med riktigt små bilar och på parkeringsljus förstås.....
och precis varenda en av dom SMSar när dom stressade som fan far från den ene brukaren till den andra.
Väldigt få av dessa uppräknade kategorier kör 30 om ens någon. Man lägger på Moms på gränsen precis alltid.
Sammanfattningsvis: Alla hastighetsbegränsningar = Svag rekommendation.
Det är den allmänna bilisten i vårt avlånga land.
Jag har kört en del i USA och där skulle ALDRIG detta beteende få fortsätta.
Håhåjaja.
Användarvisningsbild
av joel80
Just när det gäller 30-gränser tycker jag att de har högre acceptens och förståelse än många andra hastighetsgränser. Speciellt när de ligger intill skolor eller platser där det kan finnas barn.
Sen är det såklart ändå många som missar dem och kör för fort där... det jag menar är att om man diskuterar hastigheter, så tycker så gott som alla att det är vettigt att ha 30km/h vid skolor.
30km/h är också en svår hastighet.. jag vill inte och kör aldrig medvetet för fort på en 30-sträcka (med för fort menar jag över 35km/h.. det är svårt att hålla exakt..) men det händer ändå att jag kommer på mig med att plötsligt ligga i dryga 40km/h. Så fort man inte koncentrerar sig på att köra just 30km/h går hastigheten ofta upp. Samma sak tycker jag inte händer lika lätt vid högre hastigheter.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det finns en 30 sträcka som jag inte förstår. Det är i Mellösa, där vägen från Harpsund mynnar ut på vägen mot civilisationen. Vad sjutton skall den vara bra för. Dessutom står relativt ofta den portabla hastighetskameran uppställd där.
Användarvisningsbild
av wissel
SÄPO som vill ha koll ????
av umekille
Stress...dåligt planerade körtider...
irritation över något annat tas ut vid
bilkörning och då blir varje bil framför
ett hinder.Sen finns det folk som mår bra
av att bryta mot regler o lagar ända tills
dem åker dit någon gång...då skälls o gormas det.
"Bättre bortkommen och omkörd,än omkommen och bortkörd"
Användarvisningsbild
av erikn
Felaktigt satta hastigheter. Finns inga motiv för att det ska vara låg hastighet, dvs låg grad av acceptans.
Användarvisningsbild
av joel80
umekille: Rätt svårt att hänga med på vad du skriver när du gör en massa radbrytningar mitt i meningar.. och ändå börjar nya meningar mitt i vissa rader.
Håller i övrigt med.. man har själv kommit på sig själv med att sitta vid ratten och vara arg på något annat och samtidigt köra som en biltjyv. :oops:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det är som med att uppfostra barn, om de ska få någon som helst respekt så ska du bara säga till när det verkligen är något farligt. Då kommer de att passa sig och komma ihåg detta.

Om du tjatar 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan om alla småsaker som är helt oviktiga blir de helt avtrubbade och gör lite som de vill.

Samma med fartgränser, när man slentrianmässigt skyltar ned vägar till tex 50 km/h där det är dubbelfiligt och separata gång/cykelbanor avskärmade med stängel mot biltrafiken. Eller när man har 80 km/h på långa ödsliga riksvägar som är spikraka i flera km eller t.o.m mil, så blir ju alla avtrubbade för hastighetsgränserna då det inte har något alls att göra med verkligheten.
Användarvisningsbild
av Funk
erikn skrev:Felaktigt satta hastigheter. Finns inga motiv för att det ska vara låg hastighet, dvs låg grad av acceptans.
+1 på den åsikten.

/Thomas
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]