- lör 06 jan 2007, 10:39
#79339
Hej
Vi hämtade vår nya bil igår som vi köpt på en firma i Örebro. Det är en V70 T5 -99 italien import. 12100 mil med service gjorda enligt bok upp till 7000 mil och sen vid 10 000 och 12 000 mil. Jag fick definitivt intrycket av att milen stämde mot servicebok och skick. Vi köpte den i mellandagarna och det gick lite snabbt kan jag väl känna nu men det är tyvärr inget att göra något åt nu köpet är gjort. Han lämnade ingen som helst garanti förutom 1 månadstrafik säkerhetsgaranti (att den skall klara besiktningen typ). Jag har dock upptäckt en del fel på den och känner mig lite rådvill. Jag undrar om det är nån som vet ifall jag som köpare har någon ångerrätt/reklamationsrätt enligt konsumentköpslagaen eller liknande när jag köper bil av firma? Felen jag upptäckt är: (Kommentera gärna om ni vet nåt mer om dem än jag)
* Oljeläckage låda, hela undersidan är fuktig... Risk för att det är det klassiska läckaget mellan motor och låda.
* Vit avgasrök, ffra när den är kall men även när den är varm. Den har ju stått ett tag på firman utan soppa i tanken så jag tänkte det kan vara kondensvatten... Annars är det väl topplockspackningen eller turbon om den är vattenkyld vet ej hur det är...
* ECC indikerar fel. Både värme och kyla verkar dock funka men utan att ha läst av felkoderna så har jag ingen aning om vad det är... Nån som har en felkodsläsare förresten?
* Underifrån såg jag olja på ena halvan av turbon, vet dock ej vart det kommer från...
* Han hade ingen kod till stereon måste beställas från volvo (så jag vet inget om dess funktion).
* Dörrstopp (mindre grej dock)
Detta summa summarum gör att jag känner att jag betalat ett överpris trots att bilen är mycket fin i kaross och undertill + de relativt låga milen...
Nån som vet hur det är med möjligheten att häva köpet? Går inte det får jag väl spotta i nävarna och sätta igång att fixa, det kan ju kosta allt från
5000 - ??????
mvh Calle
Vi hämtade vår nya bil igår som vi köpt på en firma i Örebro. Det är en V70 T5 -99 italien import. 12100 mil med service gjorda enligt bok upp till 7000 mil och sen vid 10 000 och 12 000 mil. Jag fick definitivt intrycket av att milen stämde mot servicebok och skick. Vi köpte den i mellandagarna och det gick lite snabbt kan jag väl känna nu men det är tyvärr inget att göra något åt nu köpet är gjort. Han lämnade ingen som helst garanti förutom 1 månadstrafik säkerhetsgaranti (att den skall klara besiktningen typ). Jag har dock upptäckt en del fel på den och känner mig lite rådvill. Jag undrar om det är nån som vet ifall jag som köpare har någon ångerrätt/reklamationsrätt enligt konsumentköpslagaen eller liknande när jag köper bil av firma? Felen jag upptäckt är: (Kommentera gärna om ni vet nåt mer om dem än jag)
* Oljeläckage låda, hela undersidan är fuktig... Risk för att det är det klassiska läckaget mellan motor och låda.
* Vit avgasrök, ffra när den är kall men även när den är varm. Den har ju stått ett tag på firman utan soppa i tanken så jag tänkte det kan vara kondensvatten... Annars är det väl topplockspackningen eller turbon om den är vattenkyld vet ej hur det är...
* ECC indikerar fel. Både värme och kyla verkar dock funka men utan att ha läst av felkoderna så har jag ingen aning om vad det är... Nån som har en felkodsläsare förresten?
* Underifrån såg jag olja på ena halvan av turbon, vet dock ej vart det kommer från...
* Han hade ingen kod till stereon måste beställas från volvo (så jag vet inget om dess funktion).
* Dörrstopp (mindre grej dock)
Detta summa summarum gör att jag känner att jag betalat ett överpris trots att bilen är mycket fin i kaross och undertill + de relativt låga milen...
Nån som vet hur det är med möjligheten att häva köpet? Går inte det får jag väl spotta i nävarna och sätta igång att fixa, det kan ju kosta allt från
5000 - ??????
mvh Calle
V70 -99 T5 från Italien