Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det har jag inte hört så många exempel på dock. Nästa alla ras handlar om DSG. Betänk att även S-tronic är DSG om du läser om ras.

Vet inte om E60 känns nämnvärt äldre än S80. Inte i chassi, ljudnivå, komfort eller styrning i alla fall.
crumpets skrev:Jag kommer eventuellt behöva köra en grym massa mil i tjänsten, endast motorväg. Är därför lite sugen på en dieselkärra av nyare snitt. Automat är ett måste.
Om du endast skall köra motorväg, varför är automat krav?
andreas_lofgren skrev:Det har jag inte hört så många exempel på dock. Nästa alla ras handlar om DSG. Betänk att även S-tronic är DSG om du läser om ras.

Vet inte om E60 känns nämnvärt äldre än S80. Inte i chassi, ljudnivå, komfort eller styrning i alla fall.
Att s-tronic är DSG vet jag men multitronicras tycker jag man läser om överallt. Finns till och med en stor class action lawsuit över A4 B6 multitronickvalitet i usa. Förvisso 2002-2006 års modeller men samma låda. Det verkar dock ha berott till viss/stor del på att verkstäder inte varit tillräckligt noggranna vid påfyllning av växellådsolja och råkat använda för lite/för mycket. Kanske är kunskapen mycket bättre och därmed hållbarheten likaså nu när de rullat ett tag?
Invändigt håller jag med om att E60 inte känns gammal, men utvändigt känns den betydligt äldre än S80 skulle jag vilja påstå. Jag kikar ej på kombi ska tilläggas, den har hållit sig fräschare tack vare att den fula bakluckan inte finns där.
SvenB skrev:
crumpets skrev:Jag kommer eventuellt behöva köra en grym massa mil i tjänsten, endast motorväg. Är därför lite sugen på en dieselkärra av nyare snitt. Automat är ett måste.
Om du endast skall köra motorväg, varför är automat krav?
För att sambon totalvägrar något annat.
Två anledningar till att jag helst inte kör 960:n.
1. För gammal för att få assistansförsäkring och därmed kommer fel på bilen innebära utebliven inkomst samt skada för kunden som inte får arbetet utfört i tid.
2. Krocksäkerheten är bättre i en nyare bil.

Annars åker man ju som en kung i den.
Alla DSG-lådor är inte lika heller bara för att dom heter DSG. Det är DQ200 som det varit problem med, i stockholmstaxi mm. Sju växlar och torra kopplingar. I den gas-passat som taxi kör ligger den precis på gränsen för vad den tål och det har inte visat sig lyckat.

2.0 TDI och TFSI (TSI) har DQ250 med sex växlar och våta kopplingar, den tål mera och är dessutom finare i gången.

För övrigt har jag en DQ200 i skodan, den funkar fint. ;)
Användarvisningsbild
av Brainy
Dum fråga kanske, men...

Jag vill också ha automat nästa gång. Men då pga körningarna i stan. På motorvägen som du skriver att du uteslutande kommer köra på är väl knappast manuell låda något speciellt betungande om det inte bara är essingeleden i rusning du menar med motorväg?

Jag förstår om du vill ha automat, men med din motivering hade inte jag tyckt det var värt den extra kostnaden.
Även DQ250 (kallas också DSG6) rasar. Dock inte alls lika ofta lyckligtvis.
av Mwi
Mercedes C200 eller 220 CDI går ganska snålt och bekvämt, tyvärr mindre bil än S80 men bränslesnålare. Men jag tror faktiskt att Volvo blir den bil som är billigast att hålla igång, när man räknar in alla kostnader och är bekvämast. Kravet på automat begränsar urvalet ganska mycket, men helt mycket bekvämare körning.
Skillnaden på våt och torrdsg vet jag. Det är f.ö. min högste chef som sitter på patentet till dessa :) Problemen som uppstår med dem är inte direkt relevanta för motorvägsintensivt körmönster ändå.

Brainy, det är inte jag som vill ha aut. Det är sambon som vägrar sätta sig i manuell. Hade jag litat på att hon fixade att framföra en manuell bil trafiksäkert hade jag tvingat henne men efter en provkörning av en S60 i somras där hon misslyckades KAPITALT med att manövrera fordonet har jag böjt mig för hennes önskan/krav.

C200/C220CDI är fina bilar, men vill man ha skinn och aut springer de iväg i pris. Bra tips dock, om man hittar en till rätt pengar.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok