Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Steve McStone
Hej!

Jag undrar om det är någon som kan förklara var felet ligger då bilen sölar in vid gaspådrag. Det går inte att acc. med bilen och i uppförslutning tappar den fart. Direkt efter man släppt gasen så piggnar bilen till för en bråkdels sekund. Allt med tändstift, luftmassamätare, bränslefilter, hjälppump m.m. är kollat. På Volvo sa de att katalysatorn är igentäppt, något som jag betvivlar starkt då avgasvärdena var normala i senaste besiktning (2006-12).

Vad i ligger haken???
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Steve McStone skrev:Hej!

Jag undrar om det är någon som kan förklara var felet ligger då bilen sölar in vid gaspådrag. Det går inte att acc. med bilen och i uppförslutning tappar den fart. Direkt efter man släppt gasen så piggnar bilen till för en bråkdels sekund. Allt med tändstift, luftmassamätare, bränslefilter, hjälppump m.m. är kollat. På Volvo sa de att katalysatorn är igentäppt, något som jag betvivlar starkt då avgasvärdena var normala i senaste besiktning (2006-12).

Vad i ligger haken???
Har du kollat felkoder?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Är kamremmen kollad? Kan ligga fel på kuggarna! Går att kontrollera med tändinställningslampa...

Vilken motor har du i bilen?
av Steve McStone
Kamrem och spännrulle är bytt. Trodde också det från början.

Det är en vanlig B230F.

Den kväver sig själv när den nått arbetstempratur vid gaspådrag. När bilen är kall går den hyfsat.
Senast redigerad av 1 Steve McStone, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lantz
Kolla spridarna
Användarvisningsbild
av enpc
Hej

Har du kollat i luftburken :?: om fått en massa skit som ligger och kväver lufttillförseln till bilen :cry: . Kanske luftfiltret måste bytas. Kolla alla vacum slangar oxå dom giller inte dessa temperatur omväxligar vi har nu. Orig slangarna är värdelösa och spricker sönder vid infästningarna.
av Steve McStone
Det är inga "enkla" fel på bilen (typ, luftmassa, tändstift, hjälppump, kamrem m.m.) Det är nog någon skitsak. Kanske någon givare. Den blir slö efter en given tid, ungefär som om du ringer kommunen efter kontorstid kl 16.00: Hej och välkommen till x kommun, vi har öppet då du inte kan nå oss. Vi har även hemsidor som är bra.
Användarvisningsbild
av enpc
Då kan det nog mkt väl vara så att det är katalysatorn som håller på att kasta in. Den fungerar medans den är kall men när den blir varm så kväver den motorn. Kolla värdena när den är varmkörd. Kolla även så att du inte har en vakuum läcka i insugsröret el slang.
Användarvisningsbild
av Caffis
Red Line en flarra.
XC60 MY27

Nu har även V60 blivit my27. Max 335 hk. T8 &[…]

EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?