Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HSK
Jag har lite problem med min V70 -01 i form av usel väghållning och konstiga ljud vid ojämnheter i vägen. Bilen går lugnt och fint upp till circa 80km/h men kör man fortare än så blir bilen genast väldigt ostadig och minsta lilla rörelse på ratten får det att kännas som att hela bilen svajar till vilket gör omkörningar livsfarliga. Jag tänkte först att det kanske bara krävdes en hjulinställning men upptäckte lite senare att det även uppstår ett konstigt ljud från vänster framdäck när man kör över gupp vilket fått mig att misstänka att det är något annat som inte står rätt till.

Det låter ungefär som att det knarrar och det verkar bara härstamma från vänster fram. Det i kombination med svajigheten får mig att tro att det kanske är någon dålig bussning, länkarm eller liknande? Stämmer mina symptom in på något specifikt problem eller kan det finnas flera orsaker?
Kan i bästa fall vara ett däck som har "kalvat" ! Jag kollade mina däck o upptäckte et "bula" på däcksidan...., byter däck imorgon.
Men troligtvis har du en spindelled eller en bärarmsbussning som börjar bli trött...
Låter lite allvarligare än så, mitt tps är att ta fram en domkraft,pallbock och skruva av hjulet på den sidan och se dig om, ryck o slit lite. Ibland kan det behövas nåt att bända med för att hitta defekter/glapp osv.

MEN givetvis är det som alltid lätt att hoppa över det enkla och gå på allt mekkigt så varför inte kolla på hjulet so ovanstående säger.
Dålig väghållning brukar ofta bero på krängningshämmarbussningar. Det kan även ge klonkande ljud. En spindelled gör att bilen gärna vandrar i sidled. Börja där.
Det andra ljudet du beskriver. Är även det ett klonkande ljud?
I så fall kan du testa med att dränka de övre stötdämparfästena i olja. Slutar det då är det fjäderbenslagringen.
Oljan botar inte felet, men tar tillfälligt bort ljudet.

Inte provat men om spridarbilden är fel s&ari[…]

Är försäkringar något som dis[…]

Avgaser ut från vänstra röret endast

Sitter ett spjäll i höger rör som &[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

Surt att kameran är så känslig och[…]