Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vix
Såja... OD:n har funkat galant sen sist men nu är det ett nytt fel som bara dök upp över natten.
Nu varken tänds lampan eller klickar relät. Kablarna i spaken är ok och knappen är hel. Antar att jag behöver ett nytt relä nu i alla fall. Säkring 12 är hel. Eller kan man bygla på något sätt så länge i reläkontakten och hur i såna fall?
Har du problem med sta :wink: mning? Skämt o sido.
Jag hade nog kollat kontakten för 4-ans växel först. Den jordar reläet. Sitter i växellådslocket på högra sidan

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Vix
lennarte skrev:Har du problem med sta :wink: mning? Skämt o sido.
Jag hade nog kollat kontakten för 4-ans växel först. Den jordar reläet. Sitter i växellådslocket på högra sidan

Mvh
Lennart
Haha, med risk för att sabba skämtet så förstod jag inte :lol: .

Ok. På sidan eller ovanpå? Är så mörkt och blött ute så orkar inte leta just nu. Konstigt att det lagt av över natten dock utan några symptom alls innan:(

Kan tillägga att inget händer ens när jag knackar/vickar på relät, så kanske är som du säger. Hoppas på det.
Den sitter i locket på sidan, rakt ut högt upp. Kan vara svårt att se den bara genom att "krypa under"

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Vix
Har tillgång till lyft på jobbet på torsdag och ska kolla den där kontakten/jorden du nämnde lennarte.
Om det mot förmodan inte skulle vara det, hur kan jag bygla i relähållaren för att åtminstone kunna använda överväxel tills jag får tag på relä (som förövrigt är snordyra nya, ej finns på lager och är plockade ur varenda skrotbil)?
Vix skrev:Om det mot förmodan inte skulle vara det, hur kan jag bygla i relähållaren för att åtminstone kunna använda överväxel tills jag får tag på relä
Om du byglar kan du ta ström från cigg.uttaget t.ex och en vippströmbrytare direkt till solenoiden. Då fungerar overdriven på alla växlar. Det funkar framåt, men du får absolut inte backa. Det sitter ett "spärrlager"/frihjul som kan gå sönder då. Vet inte om du kan köra vidare efter, men overdriven lär inte fungera mer.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Vix
Ok. Det går inte att bara bygla bort relät då, alltså sticka ner en kabel från ett hål till ett annat, där det sitter i vanliga fall så man kan köra med originalknappen (om det nu bara är relät?
Haha backa med overdrive! Nja, hade bara tänkt använda den p 4:an hursom då jag hört att man kan sabba lådan om man kör på nån annan växel.

Mvh
Naturligt vis, men varför "krångla till det" om det bara är tillfälligt :wink: . Du måste ju ändå ha en brytare, du kan inte använda knappen. Om du inte vill hålla den nertryckt hela tiden med tummen, sedan vet jag inte om knappen (eller kablarna) är dimensionerad för den betydligt högre strömmen det blir då all ström till solenoiden då går genom knappen.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Vix
Självklart (S) så dumt.
Har iallafall kikat på ELändet idag och det ser ut som en tejp-apokalyps vid den stora grå kontakten. Den lille till fyran såg okej och hel ut. Får prova att plocka isär möget.
Tack
Mvh
Användarvisningsbild
av Vix
Felet är hittat, Det var relät. Provade mig fram med en bygel i relähållaren till det klickade i solenoiden. Tog sedan två stift-kabelskor och klämde på varsin kabel med en sätesvärmarknapp emellan och satte i rätt hål. Nu funkar det igen. Det får vara så tills jag hittar ett relä :) .

En liten lustig grej som hände när jag höll på med detta var att en lampa i instrumentet tändes när jag byglade två andra stift. Det var en orange lampa med en svart pil i. Har aldrig sett den innan. Nån som vet vad den är för?
Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte bli[…]

Hos mig bytte den körjournalen namn till reso[…]

Styrsnäcka Amazon

Samt att man har det där "döl&aum[…]

Fjäderbensbyte V70 -06?

Ska du ta ut hela benet behöver du inte kompr[…]