Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bilen går långt ifrån lika bra som en T5a ;) Men har man blivit van att köra T5a så känns inte D5an helt rätt, jo kanske med förbrukningen då förstås + skatten som kostar 1182kr vilken är bra för att vara en sådan stark diesel. :)
Användarvisningsbild
av Doffen
Saabturbo95 skrev:Jag kör en D4 awd -13 Polestar.
Kört snart 2000mil, snittar 0,8 när jag räknar vid pumpen.
Extremt törstig diesel för att vara från 2013.

Kör likadan som jag gjorde med min 350hk saab 9-5 E85 och den låg runt 1,2.

Inte så nöjd med det.
Har lyckats få en tank till 0,65 vid enbart motorväg och aldrig över 107km/h.

//Andreas
Ganske høyt det der.
Snitter på 7.0 på min XC70 ved pumpe på sommeren, nå på vinteren har jeg ca 8.0.
Må huske på at kjørecomputer ikke tar i beregning webasto bruk, min webasto går ca 1 time for dagen 5 dager i uken nå på vintertid, derfor det høye forbruket på 8.0. På sommeren stemmer kjørecomputer og måling ved pumpe straks bedre.

Tallene i signaturen er ganske høy grunnet mye husvagn kjøring i sommer :)
Har kört ca 6000mil med min D4AWD-13. Kör mestadels landsväg/motorväg men en del i städerna också(72km/h i snitt) Den verkar tämligen fartvindkänslig, min tidigare AudiA4Q upplevde jag aldrig så känslig för lite högre hastighet (typ 130) som volvon. Lyckas man däremot ligga i hastigheter kring 90 och under så går den hyfsat billigt. Snitt enligt datorn ligger på 6,2 (sjönk från 6,4 efter lite mer tryck i däcken, nu tryck 2,9 runt om). Med lite felvisning på datorn ger det ca 6,7 i snitt. Mycket tankemöda och koll för några droppar, ett halvt decilitermått/mil är ju förskräckande :-O)
Användarvisningsbild
av x74
Gjorde en liten tripp på 42 mil igår, nolla och kolla förbrukningen på hemresan, som bestod av ca 10 mil motorväg farthållaren på 130km/t och ca 10 mil landsväg 80-100 km/t Förbrukningen enligt datorn stanna på 0,52 vilket måste väl anses väldigt bra, då bilen har 5 lopp som alla vill ha en skvätt bränsle till en vikt av 1730kg tung bil.
Bild
Jag saknar awd & sliromaticen även om det ger lite högre förbrukning. 2 - 2,5 dl mindre per mil drar S60 än XC60 vi hade tidigare med samma körning.
Användarvisningsbild
av mgmannen
x74 skrev:förresten vill minnas att vi fick ut våra bilar ungefär samtidigt och jag har precis passerat 300mil och tycker då att jag åkt endel :D
Japp, det var bara några dagar emellan. Ligger ute på resande fot 3-4 dagar i veckan på jobbet, så då plockar milen på bra.
av tgneb
mgmannen skrev:Efter 600 mil med min D4 manuell my14 så snittar färddatorn 0.49 och sedan är det 0.51 på pump. Ska väl tillägga att jag kör på dubbade hjul och kör nog lite mer "inspirerat" än en vanlig körcykel, dvs gillar att vara först vid rödljus och håller gärna ca 15 km mer än vad farbror blåljus tycker är lagligt. Tycker att det känns helt OK. Men då jag kommer från en Saab 9-5 Aero -05 som gärna visade 0,9 efter långkörning, så är jag lite bortskämd...
Samma värden har jag när jag kör dubbat men med sommarhjulen blir det faktiskt något mer. Trodde det skulle vara tvärtom!?
Användarvisningsbild
av joel80
tgneb skrev: Samma värden har jag när jag kör dubbat men med sommarhjulen blir det faktiskt något mer. Trodde det skulle vara tvärtom!?
Gissar att dina sommardäck är bredare/större/tyngre.. För mig verkar det skilja ca 0,5dl/100km med vinterdäck, åt vinterdäckens fördel.

Förbrukningen har sjukt mycket att göra med hur man kör.. Att gnälla på förbrukningen eller att tycka att den är hög och samtidigt erkänna att man kör med lite tung gasfot går inte ihop.

Jag har med hjälp av staplarna lärt mig att få ner förbrukningen på mitt körsätt med ca 20% sen jag fick bilen i januari.. Första tankarna drog den nära 0,7l mil. Nu är jag nere på 0,5-0.6.

Senaste resan nu låg färddatorn på 4,6 när jag kom hem.
Bild
Varav första 3 milen var i trög och hackig rusningstrafik.

Nu har jag en V70 D3 manuell.. men jag är övertygad om att jag skulle kunna köra nästan lika snålt med en automat, och ännu snålare med en V60 som har mindre luftmotstånd och därmed påverkas lite mindre av hastigheten.

Det är en snabbt accelererande kurva i förbrukning efter 110km/h.. Jag ligger väldigt sällan i över 120km/h med farthållaren (vilket är ca 114-115km/h i verkligheten/GPS-fart).
Min D4 awd automat -14 ligger på 0.76 mestadels korta körningar. Körde till Norrköping (37 mil) när den nästan var ny och RIKTIGT fiskörde och kom ner i 0.53. Men då Låg jag på 85 på 90-väg och 95 på 110 väg och det var VÄLDIGT tålamodskrävande, både för mig och medtrafikanter antar jag. haha

Tomas
Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan

Hjälp med Vida

Hej, Har en kod ( motorstyrning service erfordras[…]

Det var läckage i den gamla styrväxeln p[…]