- fre 08 nov 2013, 22:43
Problemet med automat är inte när bilen är ny. Är du förstaägaren? Grattis du åker förmodligen rätt ekonomiskt och skönt.
Problemet är när den blir äldre. Men visst? Tycker man att det är roligt att hosta upp runt 20.000 för en renoverad automatlåda så har man ju 25000 mil till om den sköts? (volvo 850, volvos pris för utbyteslåda 2011=27300kr)
Att taxibilarna går så länge med sina, är just för att taxiavtalen innehåller en helt annan service i mångt och mycket. Ta vi våra gamla 850s så innehöll taxi och polis service oljebyte i automatlådan. Medans svennes fullservice inte innehöll några byten alls i lådan. Inte ens erbjudanden om sådana. Inte heller sitter filtret som bör bytas redan vid 15000 mil så till att det är möjligt överhuvudtaget utan att ta bort växellådan och plocka isär den rejält.
Tar vi 70 serien så blev det inte ett dugg bättre egentligen. Det som tillkom var att kunden kunde få oljebyte i växellådan. Men han informerades aldrig istället.
I övrigt är det ju samma växellåda så.. tja servicevänligheten sket sej i starten. Det går att byta olja.. men filtret är inte gjort på en kvart.
Jag kan mycket väl tänka mej att åka automat. Men då får jag byta till ett bilmärke som faktiskt FÖRSTÅR att dom har en automat. Vilket krymper fort. Det är eftermarknaden som gäller inget annat. Det vill säga saker SKA gå sönder. Det finns ingen annan förklaring till varför man hela tiden strävar BAKÅT.. inte framåt.
Lådan ska skötas och det ska gå att byta filter i fanskapet, mindre oljemängd, mer jobb för oljan, ja det är ingen höjdare för livslängden och framförallt inte för FILTRET som oftast inte kan bytas om inte lådan tas ned och plockas isär, nåt ingen service utför.
VAG älskar sina plomberade enheter som går runt 20-25.000 mil som längst och sen självdör, glöm alltså oljebyten och filterbyten.
Dom är inte så dyra som man kan tro som utbytesrenoverade, 2007 som nu är några år sedan, bytte jag tre havererade till utbytesrenoverade. Fick ett bra pris på endast 38600kr plus moms.
Ja.. alltså för varje låda omonterad. Det är verkstadsnettot. Nåt som ingen med manuell låda behöver hosta upp någonsin. Men priset är bra att ha sålänge det är garanti. Sen vill inte bilhandlaren veta av bilen heller.
Det är lite lika mellan automatlåda och dieselbil i sverige. Det är något utomjordiskt som tydligen ska betalas rejält. Vi kan torrt konstatera att om bilen kostade vad delarna kostar på eftermarknaden så bör en V70 dieselautomat årsmodell 2005 kosta runt 2 miljoner kronor. Helt exakt går inte att räkna ut då allt inte finns på eftermarknad att köpa. Det är ioförsej ett pris man delar med dom flesta märken.
Menar.. en utbytestopp till bensinmotor kostar i snitt 5000kr. En motsvarande dieseltopp 27.000kr.
En renoverad manuell låda kostar runt 7-8 tusen och en automat runt 30.000kr. (finns billigare, finns fina tiptronic till S80 också för drygt 59000kr)
Bägge har ungefär samma mantimmar och bägge har ungefär samma reservdelskostnader vid renoveringen. (förutsätter att inga haverier hänt).
Varför? För att man kan..
Så jodå.. hade jag råd att köpa mej en splitt ny bil så blir det gärna en automat. Men ALDRIG att jag köper en begagnad sådan, om den inte går att sköta fullt ut.
Till och med när jag byggde min bandmaskin så fick jag fundera på reparationskostnaderna OM något händer, automat var ett måste när jag kör i skogen. Det blev en Volvo 460 bensinmotor med automatlåda som går att köpa i minut och parti för några tusenlappar. Som går att renovera och serva närsom( skiter det sej är det renault 2 liters). Lådan återfinns på i stort sett alla franska bilar i samma motorklass runt samma årtal(renoveringskit helrenovering= 3000kr) Att det blev bensinmotor är inte heller det någon överraskning då den kostar en spottstyver att pilla med jämfört med dieselvarianterna som nu börjar bli så gamla att vår mackdiesel börjar göra sej påmind i pumpar och spridare. En uppsättning bensinspridare kostar 500 spänn. En uppsättning dieselspridare med okänt miltal kostar runt 2500kr. OM det finns mätspridare så kostar bara den 2500kr begagnad.
Så.. tja.. det finns mer än ett sätt att fundera på sina bilval.