Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#803345
vetten skrev:Det finns ju olika automatlådor också dom nyare är oftast både snabbare och snålare än manuell tex VW-s DSG lådan andra tillverkare har ju liknande lösningar en annan typ är Volvos Geartroniclåda, kallas lite olika på andra märken, med en sån kan man ju mer eller mindre växla manuellt eller köra automat.
Har haft två 7vxl DSG nu. Sjukt trevliga

I övrigt så tycker min automatlåda i v50 -.06 känns som något från stenåldern. Hade jag vetat att dom var så dåliga hade jag valt manuell.

Nu är dom bättre kan man anta
av rid54
#803349
Provade en gång en Citroën CX med "halvautomat" - helt suveränt! Det var i princip en automatlåda utan automatik (ventilpaketet ersatt av manuell styrning av växlarna) och med en "hydraulkoppling", dvs en momentomvandlare. Man kunde altså inte trampa ur, utan lade i friläge om det behövdes. Sedan valde man växel och körde iväg; normalt började man på ettan, men det var inget krav. Som Wilsonlådan på en buss, om någon träffat på en sådan (samma konstruktion, egentligen).
#803399
Visst kan jag köpa att folk vill ha manuell i en leksak typ Mazda Miata eller någon GTI-bil, men det är helt i mina ögon helt onödigt att ha manuell i alla former av bruksfordon.

Jag kan inte förstå vad det är som är så kul med att sitta och slira på kopplingen när kön rör på sig och det är dags att rulla några meter igen, eller att sitta i lastbilshytten och växla hit och dit så fort man råkar befinna sig ett par hundra rpm fel. Jag kör själv manuell dieselbil nån timme varje dag på jobbet och jag finner inget nöje i att växla fem gånger på 250 meter VARJE gång man startar från ett trafikljus.

Snacket om att lastbilars robotväxellådor "växlar bort sig" köper jag inte heller. Det är klart att styrdatorn inte kan läsa förarens tankar alla gånger men då är det bara att slå över i det manuella läget och ta kommandot för en stund.

Bränsleekonomin är ju en grej att ta i beaktande även om det blivit bättre de senaste åren. Jag har själv en sjuväxlad DSG som går lika snålt som en manuell, och det är ju inte så konstigt med tanke på att det är samma princip i kraftöverföringen med torra kopplingar utan slirande momentomvandlare. Det DSG7:an brister på är komforten, den når inte upp till en mjuk och skön slirautomat när det gäller start och stopp. Då man väl har rull på bilen är den fenomenal.

Sen kräver ju en automat givetvis en viss sorts motorkaraktär också, det ska vara fint bottenvrid eftersom automatlådan hela tiden strävar efter att ligga på hög växel. Varvvilliga japsmotorer passar dåligt. Men i dagsläget när så många bilmärken helt har gått över till vridstarka små turbomotorer så är inte det ett problem längre. Min 1.4-liters överladdade symaskin passar som hand i handske med automat. Den ligger kring 1500rpm och puttrar mest hela tiden. :)

Angående driftsäkerheten så finns det ju alltid nån som hört om nån vars grannes hundfrisör har haft en automat som rasat vid 7000 mil, men det finns också gott om hyfsat lite körda manuella bilar som fått ras på koppling och dubbelmassesvänghjul efter liknande körsträckor. Det är inte heller gratis att laga.
av *pettson*
#803505
Problemet med automat är inte när bilen är ny. Är du förstaägaren? Grattis du åker förmodligen rätt ekonomiskt och skönt.
Problemet är när den blir äldre. Men visst? Tycker man att det är roligt att hosta upp runt 20.000 för en renoverad automatlåda så har man ju 25000 mil till om den sköts? (volvo 850, volvos pris för utbyteslåda 2011=27300kr)
Att taxibilarna går så länge med sina, är just för att taxiavtalen innehåller en helt annan service i mångt och mycket. Ta vi våra gamla 850s så innehöll taxi och polis service oljebyte i automatlådan. Medans svennes fullservice inte innehöll några byten alls i lådan. Inte ens erbjudanden om sådana. Inte heller sitter filtret som bör bytas redan vid 15000 mil så till att det är möjligt överhuvudtaget utan att ta bort växellådan och plocka isär den rejält.
Tar vi 70 serien så blev det inte ett dugg bättre egentligen. Det som tillkom var att kunden kunde få oljebyte i växellådan. Men han informerades aldrig istället.
I övrigt är det ju samma växellåda så.. tja servicevänligheten sket sej i starten. Det går att byta olja.. men filtret är inte gjort på en kvart.

Jag kan mycket väl tänka mej att åka automat. Men då får jag byta till ett bilmärke som faktiskt FÖRSTÅR att dom har en automat. Vilket krymper fort. Det är eftermarknaden som gäller inget annat. Det vill säga saker SKA gå sönder. Det finns ingen annan förklaring till varför man hela tiden strävar BAKÅT.. inte framåt.
Lådan ska skötas och det ska gå att byta filter i fanskapet, mindre oljemängd, mer jobb för oljan, ja det är ingen höjdare för livslängden och framförallt inte för FILTRET som oftast inte kan bytas om inte lådan tas ned och plockas isär, nåt ingen service utför.

VAG älskar sina plomberade enheter som går runt 20-25.000 mil som längst och sen självdör, glöm alltså oljebyten och filterbyten.
Dom är inte så dyra som man kan tro som utbytesrenoverade, 2007 som nu är några år sedan, bytte jag tre havererade till utbytesrenoverade. Fick ett bra pris på endast 38600kr plus moms.
Ja.. alltså för varje låda omonterad. Det är verkstadsnettot. Nåt som ingen med manuell låda behöver hosta upp någonsin. Men priset är bra att ha sålänge det är garanti. Sen vill inte bilhandlaren veta av bilen heller.

Det är lite lika mellan automatlåda och dieselbil i sverige. Det är något utomjordiskt som tydligen ska betalas rejält. Vi kan torrt konstatera att om bilen kostade vad delarna kostar på eftermarknaden så bör en V70 dieselautomat årsmodell 2005 kosta runt 2 miljoner kronor. Helt exakt går inte att räkna ut då allt inte finns på eftermarknad att köpa. Det är ioförsej ett pris man delar med dom flesta märken.

Menar.. en utbytestopp till bensinmotor kostar i snitt 5000kr. En motsvarande dieseltopp 27.000kr.
En renoverad manuell låda kostar runt 7-8 tusen och en automat runt 30.000kr. (finns billigare, finns fina tiptronic till S80 också för drygt 59000kr)
Bägge har ungefär samma mantimmar och bägge har ungefär samma reservdelskostnader vid renoveringen. (förutsätter att inga haverier hänt).
Varför? För att man kan..

Så jodå.. hade jag råd att köpa mej en splitt ny bil så blir det gärna en automat. Men ALDRIG att jag köper en begagnad sådan, om den inte går att sköta fullt ut.

Till och med när jag byggde min bandmaskin så fick jag fundera på reparationskostnaderna OM något händer, automat var ett måste när jag kör i skogen. Det blev en Volvo 460 bensinmotor med automatlåda som går att köpa i minut och parti för några tusenlappar. Som går att renovera och serva närsom( skiter det sej är det renault 2 liters). Lådan återfinns på i stort sett alla franska bilar i samma motorklass runt samma årtal(renoveringskit helrenovering= 3000kr) Att det blev bensinmotor är inte heller det någon överraskning då den kostar en spottstyver att pilla med jämfört med dieselvarianterna som nu börjar bli så gamla att vår mackdiesel börjar göra sej påmind i pumpar och spridare. En uppsättning bensinspridare kostar 500 spänn. En uppsättning dieselspridare med okänt miltal kostar runt 2500kr. OM det finns mätspridare så kostar bara den 2500kr begagnad.
Så.. tja.. det finns mer än ett sätt att fundera på sina bilval.
av Andis
#803522
Är själv helt för automat på vardagsbilar. Manuel är endsst för stora starka motorer i lek bilar man använder på helgerna tycker jag speciellt i stockholm kötrafik.

Men sen har vi emot sakerna på nya bilar.

Som Pettson redan tagit upp. Fyller på lite med mina egna funderingar i samma spår som Pettsons.

Har själv funderat lite på vad jag skulle köpa om jag skulle köpa nyare bil. Med tanke på hur otroligt dumt nyare bilar byggs med plomberade automater eller nästan omöjliga att byta olja på samt omöjliga näst intill att kontrollera skicket på lådan då man inte kan se om oljan är bränd i den.

Kan inte komma på annat än att man vill inte att bilarna går för långt när man gör så här man vill ha så kallad industriel hålfastighet = säkerställa att man får köpa nytt och att det gamla inte håller allt för bra.

Som Xc70 från 08 och framåt som skulle vara ett intressant val av ny bil men 2 punkter gör mig mycket fundersam. ingen oljestick på automaten utan ett himla slabande och krånglande underifrån vid kontroll av lådan och byte av olja i den. Knappt oljesticka på motorn i alla fall diesel har hört ryckte om att det ska finnas en långt ner på motorn lite gömnd kanske stämmer inte kollat.
Undras om det går att bygga dit oljesticka på lådan? Vill helst ha det så jag kan ha koll på skicket på oljerna och att det inte är något vatten i oljorna. Undras hur man tänkt på den punkten på dessa oljesticks lösa motorer???
Skulle verkligen vilja veta det. Samma gäller ju för automaterna som annars kan räka gå med kylarvatten i sig utan att man märker något.



Ja nog om dessa tråkigheter.

Kan berätta att kompisen som kör mercedes lastbil och inte var riktigt nöjd med växlingsprogrammet på den var in på mercedes och fick det ändrat till så han ville ha det finns tydligen olika varianter att välja på. Har åkt med och den gick nu som en lyxturiatbuss helt underbar även med full last och då en total vikt på 60 ton växlade den perfekt även i uppförsbackar. Så jag måste nog säga förstår inte dom som vill växla en sån bil. Polarens chef säger att han köper inte manuela lastbilar det sliter för mycket på chafförerna han vill inte att dom ska bli som hans far är i vänsterbenet och höger armen efter att växlat lastbil ett helt liv. En mycket omtänksam chef tycker jag plus poäng till honom från mig.

Så har ni en robot växlad lastbil kolla med verstaden om inte ni kan få programmet justerat som ni vill ha det.

Med vänlig hälsning,
Andis
Senast redigerad av 1 Andis, redigerad totalt 0 gånger.
av wmb
#803526
Och hur stort är problemet egentligen?

Jag känner inte en enda person som behövt byta sin automatlåda på en normal bil

Åker man fortfarande 850 kanske det är ekonomi som är sitt huvudsakliga problem, inte automatlådan (förstå mig rätt)
#803530
En lång tråd, men jag fastnade på TS fråga i början: "Nu har jag inte bara vant mig utan kan inte längre förstå varför manuell är så vanligt här. Är det "vi" eller "dom" andra som är knasiga? Jag menar varför ska man trampa och veva i onödan, eller gör man det?"

När jag tog körkort i början på 60-talet var det så att om man körde upp för körkortsinspektören (detta var innan Bilprovning och nyare körkortsregler började gälla) i en bil med automatlåda, så gällde bara körkortet för bil med automatlåda!!! :-O) Körde man däremot upp med manuell låda så gällde ju kortet naturligtvis för båda typerna.
Körkort kunde ha förbehåll inskrivet i kortet på den tiden. Jag vet t.ex en i den perifera bekantskapskretsen som var enögd. Han hade ögonprotes på en ögat. Det stog i hans körkort att han fick bara köra i max 80 km/tim. Att han ägde en Austin Healey (Googla på den) kunde man nog inte göra något åt.

Så rent historiskt har man från myndigheter haft en "fientlig syn" på automatlådor. Kanske det ansågs som ett hjälpmedel för handikappade eller något sådant? Och många "hemska raggarbilar" hade automatlåda. Och "dom skulle ju helst gallras bort!"
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
#803532
Rådlös skrev: När jag tog körkort i början på 60-talet var det så att om man körde upp för körkortsinspektören (detta var innan Bilprovning och nyare körkortsregler började gälla) i en bil med automatlåda, så gällde bara körkortet för bil med automatlåda!!! :-O)
Körde man däremot upp med manuell låda så gällde ju kortet naturligtvis för båda typerna."
Menar du att denna regel är borttagen?
#803545
:D Bock och tack "pettsson" förstår hur du menar, men håll med om att det är skönt att slippa växla och låta automaten sköta det :-)-)
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]