Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Skäms lite men detta är inget jag funderat på närmare så det kom lite som en överraskning, jag har länge vetat att på bakhjulsdrivna bilar att när man spinner loss liksom att det hjul som får sämst grepp snurrar fortare, och att då att det är ett hjul som driver bilen egentligen, jag tror vi behandlat det i en tråd förut, har med hur en planetväxel funkar och diff i kurva å allt eller hur det var, men nu var grejen att en kollega sa att drivaxlar tar oftare slut på höger sida... och jag har liksom sett framhjulsdrivna bilar lite som tvåhjulsdrivna, jag vet inte varför men jag har inte riktigt gjort parallellen med bakhjulsdrivna men så är det ju förmodligen att det är på precis samma sätt, alltså att ett hjul driver bilen framåt, om man inte har fyrhjulsdrift då fyra driver... men alltså ett drivhjul känns ju sådär, hur bra grepp har man då liksom, finns det ingen biltillverkare som kan eller har uppfunnit tvåhjulsdrift? Tycker det borde ge en bättre gång och ge säkrare grepp på vägbanan, speciellt vinterväglag och det till humanare pris än fyrhjulsdrift... om nu fyrhjulsdrift är bättre än ett borde ju två hjul va lite bättre än ett..?
Eller är jag helt ute och cyklar, driver alla framhjulsdrivna bilar på bägge framhjulen?
Bakhjulen på en bakhjulsdriven bil drivs precis på samma sätt som framhjulen på en framhjulsdriven dito. Med diff så fördelas kraften på båda hjulen - men inte med högre moment än den hjulet som har sämst grepp, vilket medför att om motorstyrkan är högre än greppet så kommer hjulen med sämst grepp att slira och snurra och det hjulet som har bättre grepp kommer inte ha högre moment än hjulet som slirar.

Detta är en nackdel om man sitter fast i en snödriva och tex. traktorer och terrängbilar har oftast diffbromsar för att separat kunna bromsa hjulet som går lätt utan att bromsa det andra så att man får kraft i det hjulet som har bättre grepp.

i lite äldre bilar förekommer det också 'automatiska' diffbromsar (tex slungdiff) och även kallad 'LSD' som börja greppa mot den andra hjulaxelhalvan om hasighetsskillnaden mellan hjulen på samma axel börja bli stor, men dessa diffar monterades bara på de mera exklusiva modellerna - inte standardbilarna. (skall man drifta i kurvorna, så bör man ha slungdiff eller 'LSD')

4-hjulsdrivna bilar måste också ha diffar - 3 st, 1 på var hjulaxel och en mellan främre och bakre hjulaxel och utan diffbromsar så skulle momentet inte bli högre än den hjulet som har svagast grepp. Det är här det börja komma in viskoskopplingar och haldex-kopplingar för att tex. hantera situationen att om 1 hjul är i gruset och resterande 3 hjul är på blankis så driver det fortfarande på hjulet som har bäst grepp - och detta med olika framgång (tex risk överhettning om det slirar länge med viskoskopplingar etc.)

Budgetversionen av detta på vanliga modernare bilar med antisladd-automatik, förutom att trottla med gasen också nyttjar ABS-bromsen att bromsa sidan/hjulet som snurrar fortast och den vägen ger mer kraft till sidan som har bättre grepp.
Det börjar bli sent på kvällen så hjärnan funkar inte som den borde, finns det ingen som bara kan skriva vad som gäller om man kör rakt fram på asfalt med bra grepp är det ett hjul som driver eller är det båda 50/50? Jag trodde det var ett för annars skulle det ju gå illa i kurvorna... och det förklarar varför höger drivaxel går först...
??:-/
Ja, om vi tänker oss att du kör rakt fram och båda hjulen på samma axel snurrar lika fort, så får dom 50/50.

Om den ena drivaxeln, t.ex den högra, har en tendens att gå sönder först så har det säkert någon annan orsak. Är dom t.ex lika långa?
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]