- tor 07 nov 2013, 19:02
Skäms lite men detta är inget jag funderat på närmare så det kom lite som en överraskning, jag har länge vetat att på bakhjulsdrivna bilar att när man spinner loss liksom att det hjul som får sämst grepp snurrar fortare, och att då att det är ett hjul som driver bilen egentligen, jag tror vi behandlat det i en tråd förut, har med hur en planetväxel funkar och diff i kurva å allt eller hur det var, men nu var grejen att en kollega sa att drivaxlar tar oftare slut på höger sida... och jag har liksom sett framhjulsdrivna bilar lite som tvåhjulsdrivna, jag vet inte varför men jag har inte riktigt gjort parallellen med bakhjulsdrivna men så är det ju förmodligen att det är på precis samma sätt, alltså att ett hjul driver bilen framåt, om man inte har fyrhjulsdrift då fyra driver... men alltså ett drivhjul känns ju sådär, hur bra grepp har man då liksom, finns det ingen biltillverkare som kan eller har uppfunnit tvåhjulsdrift? Tycker det borde ge en bättre gång och ge säkrare grepp på vägbanan, speciellt vinterväglag och det till humanare pris än fyrhjulsdrift... om nu fyrhjulsdrift är bättre än ett borde ju två hjul va lite bättre än ett..?
Eller är jag helt ute och cyklar, driver alla framhjulsdrivna bilar på bägge framhjulen?
Eller är jag helt ute och cyklar, driver alla framhjulsdrivna bilar på bägge framhjulen?