NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av brams
Hej

Jag har ett problem som någon här kanske kan hjälpa mig att felsöka.
Jag har en Volvo c30 D2 -11 som snart rullat 12 000 mil. När jag bromsar så tar bromsarna ojämnt, bilen pulserar. Den vobblar inte, utan pulserar. Det känns inget i varken ratten eller pedalerna. Ju fortare man kör desto mer frekvent pulserar det, vilket borde tyda på att det har något med radien på hjul eller skiva att göra? Men, jag har samma problem på sommardäcken som på vinterdäcken, så det borde inte vara fel på själva hulen.
Det konstiga är att det ibland nästan inte känns alls, medan det vissa stunder (ganska ofta) känns betydligt mer. Det är alltså inte konstant.

Jag har bett Mecanum kolla på problemet när den var på service, de påstod att belägg och skivor ser fina ut, fick inte mer information av dem tyvärr (ganska missnöjd med hur de skötte detta då jag hade förv'äntat mig någon sorts diagnos).

Jag är långt ifrån duktig på bilar, men min teori är att det kanske kan vara luft i systemet eller fel på bromsservo eller ABS.

Vad tror ni?
av Rizzt
Hade samma sak på min V50. Och efter nya skivor & klossar runt om så försvann det. Troligtvis hade skivorna blivit skeva.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det där var vanligt på 240 serien med ventilerade skivor på 70 talet. Det var skevhet i skivorna. På den tiden slipade de skivorna.
av brams
SvenB skrev:Det där var vanligt på 240 serien med ventilerade skivor på 70 talet. Det var skevhet i skivorna. På den tiden slipade de skivorna.
Ok, men är det rimligt när det vissa stunder inte känns alls, och andra jättemycket? Om det vore en skev skiva så skulle det väl vara lika mycket pulseringar hela tiden?
av marko80
skivorna är "kass" ..inte trasiga men dom har troligtvis blivit ojämnt överhettade så pulseringar uppstår, inget man ser direkt men kan man leva med detta så är det ingen fara, men annars är det tyvärr bara att byta skivor.

kolla efter mörka fält på både sidor om skivorna

Tjena! Jag upptäckte denna knackning idag n&a[…]

Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]