Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#802499
Hej,
Kan någon informera om hur man egentligen skall göra när man bytt på en Volvo 440 årsmodell 1996,ans bakbromsars (skivbromsar med ok som påverkar både handbroms och själva egentliga bromsen).
Som sagt,först byttes vänstra sidans handbromsvaijer eftersom den löpte tungt p.g.a korrosion in-uti vaijer höljet,allt gick bra.
Sedan byttes bromsklossarna till nya.
Hade litet problem att lista ut,och vet ej heller om det gjordes rätt med själva okets cylinder,vi måste vrida samt trycka in kolven för att få oket på plats.(alltså att få kolven att röras)
Men sen började problemen,handbromsen tog ej bra,då kom vi på att det finns justeringsskruvar på oket på baksidan,som skall justeras,det justerades,men det påverkade både egentliga bromsen och handbromsen,såframt jag förstår rätt.
Problemet är att nu ligger egentliga bromsen på för mycket och handbromsen tar ej tillräckligt bra.

Frågan lyder,hur skall man göra det på rätta viset,från början till slut.
Tack på förhand,hoppas någon kan ge utförliga instruktioner till mej.
#802943
Fjädrar armarna som handbromsvajern sitter i tillbaks ordentligt? Annars så verkar du ju ha hittat justerskruvarna på baksidan av oket, sen glider oket lätt på glidpinnarna?
Du skriver att ni blev tvungna att vrida och pressa in kolven på oket, man ska inte behöva vrida dom på 400-serien utan dom ska bara pressas tillbaka, kanske är det så att kolvarna kärvar.
Jag skulle nog börja om från början igen och kolla upp så att allt går lätt och fint.
#803018
Tack för infon " vetten ", vi skall kolla upp saken på nytt som du föreslår,börjar tro starkt på det också att kolvarna inte glider i oket som de ska.
Funderar på att köpa för okets kolvar en reparationssats,den skall bestå av ny kolv samt tätningar,men månne det hjälper problemet på sikt,eftersom glidytorna för kolven även dem kan vara smutsiga och eventuellt rostiga.
Biltema har ju i sitt sortiment nya bromsok för Volvo 400 serien,har någon erfarenhet av dessa,är det bra greijer/kvalitet.
#805762
Biltemas ok funkar men kolla så inte armen som du sätter handbromswiren i glider ur när du dragit i handbromsen ett par ggr. De gjorde den för mej på ett ok, men då är de ju bara loss med skiten å åka å byta de. Har iofs bara hänt en gång på 4 ok.

Vetten Är de inte så att man ska vrida å pressa samtidigt ändå? Har för mej att ja fick göra de också.

De enda svaret ja fått på Volvos verkstad när ja haft problem med handbromsen på 400 är att man hissar upp bilen kollar så hjulen rullar lätt. skruvar in justerskruven tills bromsen tar i. Sen vrider du tillbaka justerskruven ett kvarts varv. samma på andra sidan.
Jag själv har aldrig upplevt att handbromsen tar speciellt bra på en 400, han nog aldrig fått hjulen att låsa sej när man drar i spaken på grusväg ens. MEN, den har aldrig heller blivit underkänd på besiktningen.
Ställer alltid frågan när dom testar bromsarna att: den där tog väl bra? Får då alltid svaret: Nja de va väl precis...
#805861
bjompa skrev:

Vetten Är de inte så att man ska vrida å pressa samtidigt ändå? Har för mej att ja fick göra de också.
Jo kom på att man ska backa/skruva tillbaks ställskruven på baksidan av oket samtidigt som man pressar in kolven.
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]